Kyligare i luften

I ett par dagar nu så har det känts som det har varit lite kallare  i luften när man har gått ut, kyla som  äntligen har kommit in, men det kanske bara är tillfälligt för vi har ju knappast haft någon vinter att tala om annars  här i år, åtminstone inte så här långt in på säsongen.En del kanske uppskattar det här mildvädret men det gör i alla fall inte jag som vill ha vinter  och snö så att jag kan åka skidor men framför allt så tänker jag på de där små gnagarna som det nu pratas om i media. Det kan ju inte bara vara den goda tillgången på  föda som driver mössen att söka skydd  för vi har så vitt jag vet inga ekollon hos oss här uppe i norr men det är klart att de söker sin in i hus och dylikt när det  nu saknas snö som annara isolerar mot  den direkta kylan. För vanligtvis  är det ju så  att de gör sina gångar i det tunna lagret som bildas mellan snön och marken men nu blir det här omöjligt och kommer de då inte in i värmen ja men då fryser många av dem istället ihjäl och det leder till påverkan på de andra arterna som annars lever av smågnagare
Det tycker jag inte att det krävs någon avancerad forskning heller för att kunna räkna ut, utan det är väl självklart att det  scenariotkan bli en av följderna efter en sådan här  varm vinter.
Någoting är dessutom på tok när småfåglarna börjar sjunga redan i Januari, nej det är långt ifrån vår ännu men de kan j bli lurade av både ljuset och plusgraderna.
När jag var ute och gick häromdagen passade jag på att gå förbi fågelbordet på vägen hem och det var länge sedan jag såg så mycket blåmesar men det gick inte så bra att fota dem då de är så små och kvicka.
 
Den här fina talgoxen kom däremot och satte  sig  på en gren rakt ovanför där jag stod, den åt på ett frö och var helt obrydd över att bli iakttagen,
 
Sedan kom även den här pilfinken  och satte sig på ett lämpligt avstånd, så jag hann  få fota den innan det började kännas lite för kallt i luften för min smak och det blev dags att vända tillbaka hemöver.
 
Måste få visa upp några av bilderna jag fotade nere i hamnen, de två första blev visserligen nästan liikadana men jag har ändå svårt att avgöra vem av dem som är finast med utsikten bort mot spillvärmeverket.
 
Från en annan del av kajen
Moln och ånga i kombination kan bli riktigt lyckade kort.
En lampa kan också förvandlas till någoting vackert
Försökte fånga det där så vackra men flyktiga ljuset
Vet inte hur jag lyckades, men provade med att ha på motsolskyddet på kameran för första gången och det tar kanske lite tid att vänja sig.
En av bilderna jag blev SÅ nöjd med är den här, där jag tycker att jag fick med allting på ett bra sätt.
Ute på fjärden låg isen spegelblank
Närmare hamnen så hade det däremot bildats spännande fomrationer i den, på ett ställe såg det ut som ett månlandskap med virvlar.
På ett annat så såg det istället ut som ett lapptäcke eller som on någon hade lagt ut bitar med mosaik.
Fångade den här vyn
Nere i den ena småbåtshamen låg en stackars båt kvar och den såg minst sagt ut att vara infrusen, men det var svårt att fånga känslan helt på bild.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0