Hejsan svejsan!

Idag när man vaknade och tittade ut så låg där ett fint vitt täcke på marken, men det blir nog inte kvar mer än högst ett par dagar skulle jag tro då temometern visar på plusgrader som det ofta har varit just den här vintern. Det räcker med att man går tillbaka till fjolåret och jämnför med hur det såg ur, då hade vi tydligen ner mot hela 18 minusgrader här.  
Sedan om det här vädret kommer att fortsätta vet jag inte, men det känns i alla fall trist om det är på det viset att vi som  bor efter den norrländska kusten kommer att få leva med fler sådana här slaskiga vintrar framöver. Sedan så kanske vi människor kan anpassa oss efter vädret men hur besvärligt blir det inte för alla djuren där ute, det är dem jag tänker på med och det är inte så kul att behöva dratta på ändan heller.
Det  lilla konststycket lyckades jag med idag då jag trots allt tog mig ut på en kort promenad för att försöka fota lite fåglar, trots at tjag hadeförberett och tagit  broddarna på mig. Som tur var så gick det bra, mycket tack vare att jag hade hunnit stäla ifrån mig påsen med det jag hade handlat  och redan var på väg ner när fötterna gled undan på isen. Så halt var det där jag vanligtvis brukar stå nere vid staketet , men jag var i alla fall snabbt uppe igen och kunde borsta av mig, dessutom så tror inte att någon annan hann uppfatta vad som hände. Nu vet jag åtminstone att om det blir liknande före framöver, då får jag lov att gå den lilla omvägen istället. Tog den på vägen upp och där var det inte alls lika halkigt att gå utan man hamnade mer ute i snömodden men hellre det en sådan här dag som denna.
Den här fina bilden har jag till slut lyckats med att fånga på en av de små blåmesarna som inte sitter stilla någon längre stund. Hann inte ens byta inställningar på kameran men jag tror att den blev riktigt fin trots det  Blev dessutom ovanligt nöjd med återgivningen på färgerna som annars brukar kunna vara en liten utmaning med att få till.
Flocken med stadsduvor ville inte riktigt slå sig till ro men jag hann med att få fotografera min andra lilla kompis om nu den ena av nötkråkorna är min första bekantskap. Den här duvan har blivit så van vid mig att hon nästan kommer ända fram till staketet då jag är där, det gör inte de andra utan de håller  fortfarande avståndet till mig lite m
Bland de andra finns den här fina fågeln som jag har sett några gånger och  vill försöka lära känna, men det är svårt att komma nära då de andra verkar ha bestämt sig för att mobba ut den, den blir i alla fall ofta bortkörd utav en av de andra flockmedlemmarna som den alltså inte alls verkar komma speciellt bra överens med. Fast det är verkligen en vacker fågel med sina vita vingspeglar vilket har gjort att jag fått upp ögonen för just den här individen.
Sedan så måste ni såklart även få en uppdatering som handlar om Scrat. Jag  tror inte att det hade kunnat bli mer kyckat än så här, då matten verkar ha hittat rätt sorts guldkorn igen eller om det är hamstrarna som hittar vägen in till henne ? Han är så full av bus att matte ibland  tror sig få gråa hårstrån i förtid men givetvis på ett positivt sätt. Hon får helt enkelt lov att använda sin kreativitet i försöken att hålla guldkornet kvar i hallen så att han inte lyckas rymma och tar över resten av längenheten som hans föregångare gjorde.
Dessutom så har det visat sig att han är smart! Åtminstone till en viss procent då han har kommit på hur aktiveringsbollen som faktiskt är till för gnagare fungerar. Det har då ingen av de andra hamstrarna som jag haft förut kommit på men för Scrat var detta ingen match.
Utan han räknade snabbt ut att et var från det där hålet som de goda solrosfröna ramlade ut. Sedan är han inte riktigt torr bakom öronen ännu och då får matte rycka ut med trasan för att torka upp från golvet men egentligen så är väl inte konstigt, han är ju bara lite  som alla andra småbarn
Tror ni verkligen att matte kan se mig då jag sätter mig så här under skohyllan ? Nej hon kan ju faktiskt råka tro att jag är en stor dammråtta och sopa upp mig på skyffeln istället för att ta striden mot mina mer enfärgade grå kusiner.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0