Hallojsan!

Hejsan på er alla ni som läare min lilla blogg och har hittat den krångliga vägen hit , förbi alla olika nivåer av GDPR som gör att  länkningen blir till en så mycket krångligare historia än vad det skulle behöva vara. Åtminstone om man ska försöka med att länka från Facebook till bloggen så har den blivit en himla onödig historia numera.
Nåja nu var det väl ändå inte riktigt det som jag hadre tänkt skriva om idag, 
Först  och främst så hoppas jag  på att alla hade ett lungt och skönt nyårsfirande,det hade i alla fall jag. Följde med päronen ut tilll syster min som bor på landet där vi åt en massa godsaker, bland annat så fick vi Caq au vin till middag och njöt av en spakande föreställning med tomtebloss som barnen ordnade men bäst ändå var nog pannacottan som vi åt till efterätt som var hiskeligt god, okej jag kanke är lite väl svag för efterätter ibland men det är ju inte så ofta  som man äter sådana saker.
Sedan fick jag mig en ny liten bästa kompis som kom och satte sig hos mig i soffan för att få sig en kelstund. Försökte jag sluta klia på henne så fick jag mig en bestämd puff i armhålan och om hon fick syn på mig senare under kvällen om jag var uppe och gick då hon var i närheten, ja då kom hon och gömde sig under min klänning! Tänk en sådan rar kattunge, det är allt synd att man är allergisk mot dem :/ men det är ju faktiskt inte så rolgit för en katt att bo inne i staden heller där de kanske måste vara inne hela tiden på grund av trafiken. Sedan är det ju så att  de varje år dödar ett okänt antal småfåglar varje år, det finns visst olika siffror på hur många det är och det gör också att jag känner mig lite kluven till dem men de är ju på samma gång bra på att hålla undan skadedjuren ute på landet och visst kan de vara ett fint sällskap med!
Vi hann efter en trevlig kväll  i alla fall hem till tolvslaget och såg på när Lena Endre läste Nyårsklockan från Skansen. Det var så fint och man slapp faktiskt det problemet som varit en del gånger med att diktens ord druknade i ljudet av raketerna. Så jag är bara positiv till de här nya bestämmelserna som har kommit och jag  tycker  vidare att de kunde ha fått komma långt tidigare med tanke på vilket elände de har orsakat varje år. Sedan så kommer det säkert att ta ett tag innan alla vänjer sig vid dem men inget djur ska enligt mig behöva sätta livet till bara för att en liten klick människor ska kunna få ha roligt genom att skjuta upp saker som låter förskräckligt. Visst att det kan vara fint att titta på, det säger jag ingenting om men baksidan av det är som vi alla vet långt ifrån lika munter.
Gick ut tidigt en dag och försökte fånga den där tidiga morgonrodnaden på himlen, men ljus är någoting som inte är lätt att ¨terge ens med en systemkamera. Man får helt enkelt prova sig runt mellan de olika inställningarna innan man till sist kanske hittar en som visar sig fungera.
Var ett helt annat ljus ute på imorse, men då vaknade jag inte till liv förän vid niotiden så jag gick miste om den där första morgonrodnaden och de två rådjuren som hade spatserat  förbi och ätit upp fåglarnad äppelhalvor, men jag såg dem ju tidigare  under förra veckan då jag var ute och åkte skidor.
Fast jag har en överraskning som jag vill bjuda er på, nej jag har fortfarande inte gått och skaffat mig någon ny hamster ännu utan idag fick jag se någoting spännande då jag var ute och gick med min kära pappa. Vi  la först märke till att korparna uppförde sig konstigt och sedan efter en liten stund, då dök den här kungsörnen upp i alll sin ensamhet! Vilken mäktig syn örnarna är när de kommer gildande in på arenan i all sin tysthet. Nu flög den ju tyvärr sedan iväg åt helt fel håll, för att jag skulle kunna komma den stora fågeln närmare än så här men visst får de ändå än att reagera! Jag har ju sett havsörn vid några tillfällen förut men att få se en kungsörn , det kändes väldigt kul och var minst sagt oväntat! Undrar om den hade hört vad jag sa innan vi gick iväg, för då sa jag:;Det är bäst att man tar med sig kameran för man kan ju få syn på någoting, jo jag tackar jag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0