Halkan fortsätter

Det är svinhalt idag med, så det får lov till att bli broddar på idag med om man ska våga sig på med att gå ut fast på samma gång så skiner ju solen och det är fint väder men att det ska behöva vara sp här halkigt överallt, nej jag tycker helt enkelt INTE om när det först är plusgrader och sedan fryser på.
Fast nu skulle jag inte börja gnälla över rådande väderlek igen, det finns det så många andra som gör på ett bättre sätt än mig men man kan ju bli lite fundersam över hur den här vintern ser ut än så länge.
Hur som helst så tänkte jag skriva lite om en annan sak som inte någon kan ha missa då stormen Meghan drog genom det brittiska kungahuset. Jag kan känna på två vis  kring allt det där  , visst är det kanske ett ofrånkomligt måste att  även hoven runt om Europa ska anpassas och bli mer moderna men på samma gång så fyller de fortfarande sin viktiga cermoniella roll.
För om ser helt krass på saken så är det långt ifrån någon fördel med att ha republik med en sittande presiden även om denne är folkvald. Kolla bara på det instabila läget både i USA och Nordkorea där det verkar sitta fullkomliga maktgalningar högst upp, är det någonting som vi skulle vilja ha ?
Nej jag trodde väl inte det och det är ju på det viset att även en president kostar pengar genom valkampanjerna som genomförst vart fjärde år. Så det är verkligen ingen fördel, åtminstonstone inte som jag ser på saken. Dessutom så var det ju inte alls länge sedan som vår egen majestät genomförde vissa förändringar här som då kändes helt rätt medan situationen i England verkar ha varit en helt annan.
Tycker det är lite konstigt dessutom för Meghan som var skådespelerska innan hon gifte sig med prins Harry borde väl ändå ha varit van vid att få uppmärksamhet eller ligger det något mer bakom deras tråkiga beslut? Jo det känns faktiskt som att det gör det, men nu så ska man väl inte sitta här och spekulera för mycket i det heller men jag tror nog att det ligger en hund begraven någonstans eftersom beskedet kom så tvärt och jag förstår om Elisabeth blev förargad på dem.
För det var ju ingen liten bomb de kom med direkt, så de kanske borde ha disskuterat igenom det tillsammans med henne först.  
Annars så tycker jag att hon verkar vara en  så härlig person tänk er att vara så i farten som 93-åring!, inte minst sedan jag hörde i  en intervju med just prins Harry att hon går runt med en flock corgihundar runt föttterna. Ingen annan tycker visst om dem eftersom de enligt honom skäller hela tiden, men det är ju bara deras sätt att kommunicera med omgivningen och de är ju vallhundar i grunden så det handlar väl också om att sammanföra flocken. Hon lär ju även ha ridit så länge hon kunde komma upp i sadeln, men hon red då tills hon var 89 år och har eller har haft en uppfödning av Fellponnys. Jag har faktiskt en sådan i minatyrformat som står på hyllan ovanför datorn och den är formgiven efter Elisabeths egen favorit och även om min nu råkar vara gjrord av resin så visst tycker jag ändå att man har lyckats få med de typiska dragen för rasen.
Här är han min lilla Carltonlima Emma.
 
Fast nu var det ju kanske monarkin och hovet jag hade tänkt skriva om idag, men det är så lätt att glida in på hästar eftersom de alltid har spelat en stor roll i det brittiska kungahuset och tidigare fanns med på ett hörn i vårat eget. Ja de gör de ju i och för sig fortfarande genom paraderna men ingen av våra prinsessor rider längre och nu  så är ju prins Daniel dessutom hästallergiker.
Det här är ju också en del som jag tror att republikanerna inte tänker på, för om hovet försvann en dag vad skulle då hända med alla de anställda eller med hästarna i hovstallet ?
Ja den saken kan man ju fundera mer på, fast nu har det blivit tid för mig att få på mig lite kläder och försöka ta mig ut på en liten promenad medan solen är framme.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0