27 Januari

Eftersom det var minnesdagen igår för Förintelsen så satte jag mig och såg programmet som gick på SVT 2. I Förintelsens spår på MC och jag tyckte faktiskt att det var riktigt intressant att se när de reste i dess spår genom Europa. Samtidigt så var det också hemskt, men jag förstår mig verkligen inte på de som än idag förnekar att det har hänt eller ännu mindre de stollar som försöker förvanska historien och slå i folk att Hitler skulle ha överlevt kriget . Det känns verkligen helt horribelt att man håller på , på det viset. Visst att det fanns många höga nazister som flydde till Sydamerika via ett dolt , mycket väl organiserat nätverk , ja det stämmer det var ju via den vägen som en viss Josef Mengele , Dödsängeln från Aschwitz  så listigt kunde undkomma rättvisan men allting annat som sägs  är en ren och skär lögn.
Sedan får vi ju inte heller glömma bort det  hemska som skedde långt senare i Srebrenica under kriget på Balkan men det känns bitvis som man vill  försöka med att sopa den händelsen under mattan. Jag har själv befunnit mig på resande fot i de där krokarna och jag tyckte det var nog jobbigt att se alla spåren  som då fanns kvar efter med utbrända byar och  vägar som var förstöra sedan pansarvagnarna hade kört på dem . Det som dock gav mig mest ont i magen av att se var det sjukhuset som hade kolappsat delvis på grund av bombningarna.  Då kände jag mig faktiskt glad över att vara svensk på ett helt annat sätt än förut. Tänk er ett nybyggt sjukhus som just var på väg att tas i drift också kom kriget emellan...sedan har de ju så smått börjat att försöka bygga upp landet igen , men jag undrar hur man någonsin ska lyckas läka såren efter helt ?
Det går nog kanske aldrig, dessutom så har ju inte Bosnien trolgitvis svårar som jag ser på det att få tillbaka några turister. Landet har ju inte som grannen Kroatien någon lång kust vid havet eller som till exempel  Slovenien som har sina  grottor, ett par välkända skidorter och sina vita Lipizzanerhästar att vara stolta över men vad har då Bosnien egentligen att komma med ?  
Bron i Mostar? Ja det lå verkligen ter inte så mycket i kontrast till vad de andra länderna som ligger runt om har att erbjuda-. 
Vy från Kroatien
Stuteriet i slovenska Lipica grundades 1580.
 
Ja det är obekvämt att prata om sådana gär saker, men så viktigt för att man ska kunna lära sig någonting av historien och det behöver inte alltid vara den inhemska extremismen som är problemet utan hur går det när flyktingar kommer hit och kanske tar med sig sina interna konflikter för det är bara tragiskt att judarna i Malmö ska behöva känna sig rädda för att gå ut men hur kan det då komma sig att det ser ut igen som det gör ? För vi har väl inte haft några allvarligare konflikter av det slaget på länge här eller har vi ? I alla fall inte utåt sett och enlig alla rapporter så har ju den inhemska extremismen faktiskt länge stått stilla och stampat på en p och samma punkt. Den har i alla fall inte ökat nämnvärt.
Dessutom såg jag innan dess ett mycket bra program som handlade om Irland, det pratades lite om den gamla konflikten där när de nådde Nordirland och jag tappade lite hopp då det kom fram att 95 % av skolorna fortfarande är segregerade. Där är det dessutom katoliker och protestanter som aldrig verkar kunna komma överens med varandra!
Finaste lilla  Rolo som bor på ridskolan här, är en Irländsk import så hästar är de i alla fall duktiga på, på "Den gröna ön".
 
Jag säger då bara det...religion verkar ibland bara ställa till det och nej det är långt ifrån enkelt med mångkultur, men man borde i alla fall utgå från allas lika värde fast då borde man i alla fall kunna sätta sig ner vid bordet och förhandla. Som Anders Fog Rasmussen från Norge sa en gång: Det farliga med demokrati är att stänga en viss grupp ute från debatten, det är så man skapar problem. Hörde någon igår som ställde sig frågan om förintelsen; Varför gjorde ingen något när de visste vad som skedde? Den frågan har jag ställt till mig själv så många gånger genom alla år då jag läst om det , men det finns inget enkelt svar på den eller jo förresten det kanske gör det. Det fanns ju faktiskt de som försökte göra någonting för att stoppa nazisterna MEN de riskerade sina egna liv så där har vi en del av sanningen folk var rädda och  att just denna sorts  rädsla gjorde dem alla  handlingsförlamade
Sedan så vill jag knyta ihop det här inlägget med att att ge er några bra tips på böcker som jag tycker att ni absolut måste läsa .De flesta  känner väl  i alla fall redan till Anne Franks dagbok så den tycker jag att vi kan hoppa över utan istället så rekomenderar jag er att läsa någoting om Sophie Scholl, eller Eldens barn av  Lucette Matalon Lagando. Sedan pratades det ju även om Raoul Wallenberg nyligen och då tycker jag även att ni kan läsa boken om honom av Eric Sjöquist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0