Hallojsan!

Hejsan svejsan på er allihopa.
Idag så skiner solen här och det är bara några få minusgrader ute. 
Med andra ord så antar jag att man kan säga att det är en toppenfin vinterdag fast ibland så känns det ju mer som om det vore vår i luften. Det tyckte nog även de stadsduvor som jag fick syn på i veckan när jag  strosade en sväng neröver  staden för att gå och handla, då hade vissa av dem redan börjat med sina vårlekar.  Kändes lite märklgit att få se det så här i  Februari för riktigt än är det väl inte dags för att byta årstid här uppe, det har jag i alla fall svårt för att tänka mig att det ska vara utan vintern brukar ju hålla kvar sitt grepp ett tag till fast det är ju mycket annat som känns upp& ner när det gäller väderleken med ute i Europa. Hade tyvvärr ingen kamera med mig just den gången så det blev inga foton på fåglarna, men det var så sött att se hur vissa av paren satt och kuttrade tillsammans. Man kan faktiskt säga att de var ena riktiga turturduvor! Så ni får istället hålla till godo med foton på en ensam liten  stadsduva som gästade fågelbordet när jag gick förbi där för att fota nötkråkan som har kommit tillbaka, eller ja den kanske varit kvar hela tiden men jag har inte sett den igen förän nu.
Det kändes lite ovant att bara se en duva  där uppe vid fågelbordet, vet inte  heller om den tillhörde den flock som vanligtvis brukar hålla till där. På något sätt så kändes det inte riktigt som det eftersom den var så för sig själv. Det märktes i alla fall även på den att den var väldigt uppmärksam på sin omgivning.
Tänk jag tror att den undrade minst lika mycket över vem i hela friden jag var när den la huvudet på snedden och tittade på mig sådär fundersamt. Roligt när man når fram och får den kontakten med en vild fågel. Det kanske 
Trodde att den var på väg att flyga därifrån, när det kom några andra och gick på trottaren men den tittade bara på mig medan den satt kvar. När de andra tvåbeningarna hade avläsnat sig så tyckte den att kusten var klar igen och den fortsatte lungt med att picka runt efter frön nere på marken
Tydligen så är försvarsmakten ute på flygövning just nu men det här var det bästa fotot jag fick till på den kamuflagegröna helikoptern som lega här och sniffat runt  i tre dagar nu, bitvis på väldigt låg höjd sådär så att man hör allt motorbuller från den om man sitter inomhus i lägenheten.
Jo jag antog ju att det var en helikopter på ingång när jag hörde ljudet, det är svårt att missa det!
Tänkte ge mig på den svåra konsten med att få fota skator igen, fast kråkfåglarna som hålelr till utanför mitt fönster flyger ju iväg så fort de ser att  jag går ut med kameran.Så idag tänkte jag steget längre och tog mig iväg till ett parkområde i närheten för att se om jag skulle ha bättre tur där.
Fick syn på en liten flock med fyra fåglar som flög runt i träden , så jag tänkte inte ge upp utan jag traskade runt och efter ett tag så tyckte de tydligen inte att jag var fullt lika läskig längre så jag kunde få till några riktigt fina kort på dem.
Jo, bänken är faktiskt till för att man ska sitta på den.
Mest nöjd är jag kanske ändå med detta kort som jag fick till när jag gick en sväng längs gångbanan och den här till synes mer orädda individen satt kvar en stund nere på marken. När jag blev allt för närgången eller om det berodde på att det  inte fanns någon mat just där så hoppade den iväg till en kompis som gick en bit längre ner i backen. 
 
.
 

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0