Nej jag har inte blåst bort ännu

Fast nu i helgen så var det nog verkligen nära att jag hade kunnat göra det..
För det friskade då i ordentligt , i vindbyarna under Fredagsmorgonen när jag befann mig ute hos päronen och höll på med att vandra omkring ute i markerna därikring. Det var nära på så att man kunde börja fundera på att vända om vid åtta sekundmeter och man hörde hur det knarrade i vissa av träden, men om ska man spana efter fåglar så blir detsamtidigt  på det viset att det nära på inte finns något dåligt väder. Ja då ska det väl i sådana fall blåsa fullskalig storm eller hällregna så att man inte kan ta med sig kameran för att man ska vilja stanna kvar inomhus. 
 
Blev så glad över att få syn på storspoven som kom flygandes på avstånd, fast jag hörde ju såklart den välbekanta drillen långt innan jag hade siktat själva fågeln. När den har anlänt så borde våren i alla fall ha börjat på allvar!
Sångsvanarna var lite på¨sin vakt när de fick syn på tvåbeningarna på andra sodan ån, Från början var de fyra stycken men två av dem flög upp och satte sin kurs upp mot sjön.
Kanadagässen är sällan buskablyga av sig, åtminstone inte det här gänget som bestämde sig för att stå kvar trots att vi kom gåendes i kanten utav åkern.
Fast jag blev nog ändå  lite mer glad när jag fick den här fina bilden på ett par av grågässen som kom flygandes. De var ju inte fullt lika många på platsen och de var mer utspridda på åkrarna än kanadagässen.
När vi gick över spången och började närma oss fåglarna så trodde vi att svanarna skulle flyga upp men de låg lungt kvar medan jag stannde upp och fick ta ett par kort på dem. Så tydligen bestämde de sig för att vi inte var så farliga ändå, i alla fall inte ett tillräcklgit stort hot för att de skulle behöva ta till flykten.
Vårfloden nere i ån är verkligen ett mäktigt skådespel att få bevittna och vattnet verkligen forsar fram och ser till så att ån svämmar över sina bräddar.
Krokusen har börjat kika fram  rabatten, här en påskgul variant, sedan så avslutar jag inlägget genom att visa upp ett par fina bilder på en av gräsandsdrakarna som jag lyckades få till idag när jag lyckades med att smyga på mig den ena av dem när jag kom gåendes och de satt och sov på den hitre kanten av kanotrännan.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0