Hejsan svejsan på er ni alla !

Hallojsan på er alla ni läsare som hittat vägen in hit till min lilla blogg.
Idag så skiner solen åter utanför mitt fönster och om jag lyssnar  efter tillräckligt noga så kan jag ibland höra hur fiskmåsarna skriar. Så visst är våren kommen, men det kändes fortfarande lite sådär kyligt i luften imorse när jag packade ryggsäcken för att bege mig ut på en längre promenad ner runt kajen, så jag tog med mig vantarna utifall att det skulle bli allt för kallt.
Fick stanna och sätta på mig dem då jag hade kommit halvvägs eftersom kölden bet i huden och då var klockan antagligen runt åttatiden innan jag kom mig iväg ut.
Det känns som att jag vid det här laget börjar känna några av storskrakarna som är kvar, kanske framför allt det här paret som uppehåller sig vid den ena av bryggorna. Idag hade de alltså valt att ta lite sovmorgon igen, efter att de hade avslutat ännu en fisketur. Fast det är klokt av dem att ta sisesta efter maten!
Fjärden låg verkligen spegelblank när jag kom dit ner.
Sedan så fick jag syn på det här näpna paret  knipa som låg och gupppade tillsammans ute  på vattnet inne i viken och de vågar sig allt närmare mig där jag sitter och betraktar dem från stranden. Fast så börjar de väl bli vana vid att jag är där och då ser de ju att jag inte är någoting som de behöver vara rädda för.
Knipövningar.
Den lilla hanen var så duktig, för hela tiden medan honan ständigt dök ner under vattnet och letade efter mat så låg han kvar och vaktade på henne. Om hon dök upp allt för långt borta, så fick han försöka att simma i fatt henne med en väldig fart.
Det blev därför ltie svårt för mig att försöka få med dem på samma kort. För oftast så låg hanen och vilade med huvudet undanstoppad bland fjädrarna på ryggen medan honan istället var fullt upptagen med att leta efter musslor och andra smaskiga blötdjur.
 
Skam den som ger sig, eller kanske mer storskarv...den som ger sig.Traskade hela vägen ut till den gamla kranen när jag såg att paret som brukar vara här och fiska kom inflygande. Försökte med att gömma mig så gott jag kunde, men de kom ändå inte direkt in närmare land. Tvärtom så satte de kurs ut mot udden där jag redan hade varit, så det var bara för mig att gå tillbaka.
Jag smög mig verkligen in bakom servicebyggnaden och då jag kikade runt hörnet så låg de alldeles där utanför. Naturligtvis så fick de ju såklart syn på mig och den ena fågeln dök ner under vattnet  medan den andra av dem istället valde att flyga iväg, men som tur var hann jag med att få in den med sökaren och kunde ställa in fokuseringen så pass att jag kunde få till en bild på den och nog har de trots allt en rätt så fin fjäderdräkt så här års.
 
Sedan så fick jag mig verkligen en överraskning innan jag skulle sätta kursen och börja gå hemöver. Hörde hur det kvittrade till någonstans i buskarna och tänkte mestadels på att det säkert var någon mes så jag hade inte tänkt stanna. Forsätter gå när någoting flyger över och sätter sig i björkarna som växer vid strandkanten på andra sidan gångvägen. Det tar en stund för mig att få syn på honom men rätt vad det är så hoppar den här lilla talgoxhannen, helt orädd och obekymret omkring bland grenarna en meter framför mig där jag står. Får verkligen ta en hel serie fina foton på honom och han är kvar med mig hela tiden, medan jag står där och småpratar med den lilla fågeln så börjar han kvittra till svars. Vi blir endast avbrutna när en kvinna stannar till på sin promnad då hon har fått syn på oss och uppenbarligen är hon också förvånad över att den lilla fågeln är så orädd, men när jag har pratat med henne ett litet tag så bestämmer han sig för att han till sist fått nog och försvinner upp i trädkornan.
Sedan så stötte jag på den här fiskmåsen även den på tillbakavägen . Den flyttade sig allt eftersom jag gick och bytte bara ut sin sittplats. Förmodligen så tyckte den väl att jag såg ut att vara lätt till att övertala  men tji fick fågeln, för det blir ingen mat där inte! Fast man måste ju ändå se ut någon att försöka manipulera. Jo de är minsann inte dumma de där fåglarna!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0