VETT efter vägen

 https://www.tidningenridsport.se/ridvagsskylten-forbjuder-…/, jag känner att jag blir så förbannad när jag läser sådant här. och ledsen med för den delen men mest ARG då jag läser en del av kommentarerna som finns kring artikeln på andra ställen. Trafikovett är definitivt ingenting ovanligt att man tvingas uppleva som kusk/ryttare efter vägarna, det konstaterades ju faktiskt nyligen att landets körskolor har brister kring att möta häst efter vägen men då borde man ju försöka göra någonting åt det med .Inte bara påvisa att bristen finns! Fast det här är verkligen illa att vissa inte respekterar de skyltar som finns! Vi hade ju en liknande olycka här för några år sedan med ett ekipage som var ute efter en träningsväg tillhörande travbanan& hästen blev skrämd av skotrar och slog över så att ryttaren hamnade under. Den gången gick det dock bra, hästen sprang hem, tillbaika till stallet och ryttaren klarade sig lyckligtvis  relativit helskinnad ur det men skoterförarna stannade inte ens upp efteråt för att kolla hur det hade gått  för dem och polisen fick aldrig tag på dem! Fast i tidningen så stod det efter några månader att man hade pratat med killarna som inte hörde hemma i området och de kom vid det laget med en så dålig bortförklaring som att; Vi hade inte sett några skyltar. Hmmm alltså man tycker ju ändå att lite mer förstånd borde det finnas då ridskolan ligger på ena sidan vägen och travbanan är väldigt synlig på den andra eller hur? 
 
 
Det är åtminstone vad man kan tycka att det inte ska gå att missa att det är en hästätt område med alla dessa hagar...men tydligen så är det ju VÄLDIGT svårt för en del att förstå och jag tror inte att det enbart handlar om folks okunskap kring att hästen är ett flyktdjur, åtminstone inte alla gånger.Det är väldigt tydligt då!
Låt gå kanske en del andra tycker, de hade ju aldrig varit där förut men nej då ska man väl inte köra som en blådåre på skoter heller och gör man det så är man nog INTE mogen alls för att framföra någon typ av fordon! För efter vägen så  gäller det faktiskt att alla visar hänsyn till varandra, men det finns ju de bilförare som sitter och  gnäller med och tycker att övergången från travet syns för dåligt. Fast  eftersom jag har varit där ute och gått så vet jag att SÅ är inte alls fallet utan den är faktiskt tydligt skyltad från båda håll och jag tivlar på att någon kusk eller ryttare skulle göra som de, som gnäller påstår och bara styra rakt ut i vägbanan utan att se sig för.Det är då väldigt otänktbart att det går att göra det just där!
Det ärt så himla tråkigt när det ska behöva bli på det viset.Dessutom så är det en raksträcka där, så man borde utan problem hinna stanna i god  tid om man ser att ett ekipage står och väntar på att få komma över.  Fast det verkar ju tyvärr inte spela någon roll.
Sedan kan jag ju även berätta om en situation som jag själv har varit med om, jag minns den ännu fast det nu var många år sedan. Jag befann migg själv på cykel och var på väg hem när jag uppmärksammade att en tränare längre in i byn var ute och körde med sin ena travhäst. Jag ville inte skrämma den så jag saktade ner och la mig en längre bit bakom när en bil kom körandes på håll. Den körde nog egentligen alldeles för fort, men saktade i alla fall in just som föraren såg hästen.  Det var bara det att så fort hen nu hade passerat hästens mule så trycktes gaspedalen ner och den stackars hästen höll på att förvandlas till ett nervvrak Som tur var så fanns det ett gammalt nerlagt sågverk  alldeles vid sidan av vägen och på något sätt lyckades hon med att styra in den minst sagt oroliga hästen på den gamla sågplanen framför. Jag var förskräckt och hade stannat till för att se efter så att det gick bra  för henne & först då hon nickade åt mig och allting hade lugnat ner sig så trampade jag vidare igen men alltihopa var verkligen riktigt läskigt för en stund. Idag tänker jag mestadels på vilken tur vi hade, att det inte kom någon annan bil från det andra hållet och att sågen låg just där annars vet jag faktiskt inte hur det hela kunde ha slutat!
För att avsluta med någoting posititvt så vill jag även dela med mig av ett annat minne.
Jag befann mig efter samma väg den här gången, fast med våran hund i koppel när jag på avstånd hör ett väldigt oväsen och skrammeö. Vänder lite på huvudet och ser hur en bandvagn kommer körandes. Har ju stött på sådana några gånger tidigare men även fast man bor i en stad med försvarsindustri så är det ju fortfarande en ovanlig syn efter vägarna. Hur som helst så gör jag mig i alla fall beredd att stanna och kliva på sidan men, det fanns inte sp mycket mer än ett dike vid sidan av vägen just där ,  men när de ska till att passera oss så saktar de faktiskt in ytterligare en gång & verkligen kryper förbi med sina larvfötter!  Tack killar säger jag bara och det kanske fler borde ta efter , för sedan väntade de ett tiotal meter innan de drog upp varvtalen på motorn igen så både jag och Bianca(hunden) klarade av det mötet utan att  någon av oss behövde få panik.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0