Öfjärden- Mitt verkliga paradis på jorden

Blunda och slut försiktigt båda dina ögonlock.

Våga dig på att höra den där stilla tystnaden.

Lyssna till den milda sommarvindens lek bland grässtråna, hör hur det kanske prasslar till där någonstans nere i vassen. Fånga upp det där svaga klämtandet från en koskälla.

En ladudörr som långsamt står där öppen och slår med gnisslandet från de rostiga gamla gångjärnen.

På avstånd så hörs en trana, med sitt ensliga rop som ekar över markerna ackompanjerat av trutarnas ouvertyr där de olika arterna har sina egna stämmor & kråkornas hesa kraxande som utgör den ena strofen i en refräng

Ibland så störs detta lugn av främmande ljud som kommer in utifrån.

En bil som rullar förbi på landsvägen, knastrandet av gruset under däcken eller bruset från ett tåg som rusar förbi på järnvägen.

En ensam korp kommer sakta flygandes uppe på den blåa himlen, där molnen avtecknar sig som små vita flor som är utspridda lite här och var. De syns väl knappast till men du vet ändå om att de finns där ovan.

Vattenytan där ute på sjön ligger blank, likt en spegel. Allting är så stilla att du ser varenda krusning på den. Om inte det här är ett av de smakprov som kommer från den svenska sommaren och en gåva av vår fantastiska natur som vi har här uppe i Norrland, ja då vet jag nog inte riktigt vad som menas med de orden, stillhet och ett ögonblick av ro ibland.

För om ni ställer den frågan till mig, det spelar nog ingen roll hur många gånger jag får den så förblir mitt svar ändå alltid detsamma.

Sanna mina ord, det här måste vara ett verkligt paradis på jorden!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0