Jag och RMS Titanic

Jag minns inte riktigt hur mitt intresse för Titanic började, men det måste väl ha varit i samband med att James Camerons film kom ut så någon gång där vid 1997.
Fast jag vet inte heller riktigt om det var så utan jag kanske alltid har fascinerats av henne på något märkligt vis och alltid  haft henne med mig  någonstans där i tankarna. 
Visst är det kanske lite konstigt vilka känslor ett gammalt vrak kan väcka ibland ?
Fast nog gör hon fortfarande det , ännu idag där hon ligger på havets botten och sakta håller på med att brytas ner. Berättelsen om henne kommer ändå för alltid att leva kvar i folkminnet och hon har helt klart satt sitt avtryck i den moderna sjöfarten.
Hur djupt som de där känslorna  fortfarande sitter kvar där märkte jag ju inte minst, då National Geograpic någon gång under sommaren visade ett helt underbart jubileumsprogram om henne som de hade gjort. Samtidigt så var det även fullspäckat med fakta om själva förlisningen gick till, nu visste jag ju redan en hel del om händelseörloppet innan men det var ändå intressant att få se det ur en helt ny och annorlunda vinkel. Sedan så är det väl ändå svårt att  kunna komma fram till vad som hände den där natten för nu över 100 år sedan , ja vi kan rentav omöjligt säga precis hur det gick till me filmen ger oss i alla fall en liten glimt av katastrofen så mycket går det ju åtminstone att säga.
Frågorna är ibland lika många som hennes myter, men man får aldrig någonsin glömma bort  hennes människor och den biten tycker jag att de hade fått med på ett riktigt fint och rörande sätt i den här dokumentären . Man fick kanske lite mer innehåll  med den än vad man hade kunnat förvänta sig  vilket  även säger någoting om hur berörda de som arbetat med filmen har blivit genom åren. Ja , efter att jag hade den så kände jag mig faktiskt tvungen till att göra ett försök att rita henne, så här blev det färdiga  resultatet.
Rätt nöjd  med den trots allt, jag brukar ju inte direkt rita atlantångare heller men för att vara första gången  någonsin om jag har gjort en hel båt så tror jag  i alla fall att det får duga så här med färgpennorna. Funderade på att ta fram konturerna , eller att använda stabilopennorna på den men då blir det ju en helt annan teckning och det vill jag inte.
 
Om ni vill läsa mera om henne så kan jag  rekomendera er att ni surfar in på http://www.titanicnorden.com/enter.html, eller läser Claes Göran Wetterhomlms bok Sagoskeppet som nog innehåller all tänkbar fakta som man kan behöva. 
Och visst ryser man , när man tänker på det och på samma gång hör James Horners underbart komponerade Hymn To The Sea: https://www.youtube.com/watch?v=Z7TPKeJ23RM. helt ofattbart ibland att tänka på hur denna man nu också tyvärr är borta.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0