Hejsan svejsan på er alla , hur mås det ?

Hallojsan på er alla ni läsare som  har lyckats klicka er förbi GDPR och hittat vägen in hit till min lilla blogg. Ja nu har alltså sedan ett par dagar landat och är tillbaka i min lilla lya inne i staden efter att jag har  spenderat hela sommaren ute hos mina föräldrar som bor ca fyra kilometer utanför centrum. Fastän man har dem på så nära håll, så tar det ändå lika fullt alltid ett par dagar innan man har packat upp alla  dessa påsar som man har gått och tagit med sig tillbaka hem och fått in sakerna där de ska vara men nu börjar jag nog trots allt att känna mig  rätt så färdig och nu ska jag nog kunna koppla av igen.
Fast jag fick min nattsömn störd och kunde inte riktigt komma till någon ro igår kväll, utan jag låg länge och såg på olika rskigheter på TVn. Så det fick bli en tidig frukost istället under morgonen även om jag låg kvar och drog mig i sängen , innan jag klädde på mig, hängde kameran runt halsen och packade ner en modellhäst i ryggsäcken. Från början så hade jag faktiskt inte planerat att ta kameran med mig, eftersom jag antog att de flesta fåglarna redan har flyttat söderut, men någoting sa åt mig att jag ändå skulle ta den.
Ja till att börja med så fick jag ju egentligen gå hem och byta kläder med eftersom jag insåg att jeansen skulle bli alldeles för varma, men då hade jag ju inte hunnit gå så långt som tur var.
Började att gå förbi torget och jo, hela flocken med stadsduvorduvor spatserade omkring och letade efter mat, men jag valde att fota en av dem som jag tyckte var speciellt fin då den påminde lite om de stadsduvor som brukar hålla till vid fågelbordet här uppe. Den saknar alltså bivtvis pigment vilket gör att den stivcker ut bland mängden.
Passerade längs med kajen och fick syn på några trötta fiskmåsungar som verkade ha tagit sig lite sovmorgon, eller så låg de kanske bara och njöt där i solskenet medan de smälte frukosten?
 Gäääääääsp!
Så här fin utsikt har vi där nere ut över fjärden.
En del som kommit nyinflyttade till stan tycker tydligen att man kan förlänga promenadstråket längs med hamnen och göra det ännu längre men nu vill jag visa hur det ser ut där nere, då det faktiskt är ett aktivt hamnområde som behövs för vissa godstransporter. Tror inte att de vill ha  obehörigt folk springande förbi där i onödan och dessutom har vi flertalet arter av sjöfåglar som skulle kunna bli neagativ påverkade om man skulle till att börja muddra  och hålla på för mycket där nere . Jag är så glad och tackasm över att vi får ha den här oasen mitt i stan, vill man gå lite längre så kan man ju gå runt på andra sidan eller åka ut och gå runt någon av våra stadsnära insjöar istället?
Tärnorna hade visst ändå inte flyttat som jag ju trott, då jag inte sett till dem på ett tag, men jag hade nog bara inte kollat på rätt ställe efter dem visade det sig.För rätt som det var då jag hade ställt ifrån mig ryggsäcken och placerat ut modellhästen nere vid strandkanten så kom denna  skräntärna flygandes och gav mig ett  till nytt kryss i fågelboken, så nu är ajg uppe i hela 94 olika arter som jag har sett och fem nya kryss har det blivit bara i sommar!
När jag var på väg tillbaka så fick jag syn på storskarven som gått in i fjärden för att fiska, men jag tror att de blev lite störda av någon som körde runt på en vattenskoter, för de flög längre ut från kajen när den drog förbi.
Passerade paret fiskmås igen på vägen tillbaka och nu fick jag komma dem riktigt nära inpå livet , det kan man verkligen säga och tänk, ändå har jag ju haft dem bakom buskarna rakt utanför mitt fönster men jag tror faktiskt att det här paret är ännu mer orädda av sig. Typiskt stadsfåglar! 
Porträtt av en fiskmås
Det gäller ändå att man är lite på sin vakt ibland, när det kommer folk och promenerar, Fotografen är man däremot inte så rädd för.
Vem tror ni kommer åt maten  först  av de två hungriga matvraken som hela tiden följer efter  sina föräldrar och tigger?
Släpp den där någon gång då, fisken i form av en strömming är bara min och ingen annans!
Det gäller att vara snabb om man ska försöka hinna få i sig någoting innan syskonet äter upp allting för en!  Studerade dem faktiskt en bra stund och den ena föräldern återvände två gånger med mat i krävan medan den andra satt och höll koll på var ungarna befann sig någonstans vilket ju inte kan vara helt lätt eftersom de ju är borymmare och sticker så fort bara de små benen bär dem!
Jag tog ju som sagt med mig min ena modellhäst ut så att jag kunde passa på att ta några foton på honom i den fina miljön där nere och så här blev resultatet av det. Här är han min fina connemarahingst Shamrock. på stranden.
Fick tyvärr lite oskärpa på honom just här, men tror ändå på att jag lyckades rädda upp bilden med hjälp av lite redigering.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0