In-MÅSAD

Jag trodde de skulle glömma att ha upp den där fula draken i år men tji fick jag , idag satt den där på baksidan när jag tittade ut men jag tvivlar jju på att det hjälper så mycket. Dessutom så tror jag måsen lär sig att det inte är någonting att vara rädd för, för de är faktiskt både smarta och har bra syn. Sedan tycker jag att bor man i en kusstad som jag gör då får man räkna med att sjöfåglarna finns där...måsen också, men så säger jag kanske bara för att jag är inMås-ad och har lärt mig uppskatta deras låten så här på vårkanten också tänker jag på om det verkligen är lagligt att ha de där sakerna uppe sedan när fåglarna ska till att häcka ? Nej det kan jag INTE tycka är bra...de har det nog svårt ändå se bara på paret vi har på taket här...de har inte fått ut en unge på tre år, Första året försvann ungarna tidigt, i för två år sedan försvann den ena likadant i början och den andra blev påkörd då den just hade lärt sig att flyga och ifjol var den ena ungen sjuk och den andra blev tagen av räven. Så nej, jag undrar vilka som bestämde att fåglarna plötsligt blivit ett elände ? För jag förknippar verkligen måsarna med våren och tärnorna med sommaren &skulle inte vilja vara utan dem! Vet man bara om var de har bona är det så enkelt att gå en omväg istället för att trigga fåglarna att attackera. men det är ju min åsikt och hur vore det om vi slarviga människor höll efter oss på uteserveringarna ? Men eftersom alla inte hörsammat det så är det inte konstigt att de smarta fåglarna utnyttjar oss heller! Och vad håller egentligen på att hända med bår fina Berguv? Det är verkligen bara tragiskt :/ helt enkelt och jag känner mig förunnad som har fått se en på nära håll innan den släpptes ut genom just Berguv Nord! Men ja...vad är orsakerna till den här kraftiga nergången igen ...de måste ju vara flera än att det är ont om bytesdjur men jag tror inte att vindkraftverken hjälper till och jag förstår mig inte heller på Greenpeace som försvarar dem som förnybar energikälla då de i regel sätts upp i redan känsliga miljöer, eller i anslutning till skyddsvärda områden! Det kanske är något att tänka på och hur ska man lösa problemet med örnar och järnvägen Ja säg det .för det är ju inte otänkbart att samma öde även drabbar vår största uggla. Fast nej .vad vet jag om de här sakerna..jag är ju långt ifrån någon Greta Thunberg.utan bara en helt vanlig skogstoka som tycker om att ligga ute i någon buske med en kikare eller kamera i händerna och spana på djur och fågellivet i vår natur!
Dessutom så måste jag fråga mig hur en del av aktivisterna tänker som. I synnerhet så undrar jag hur de kan påstå att de uppskattar vår fina svenska natur när de inte har någon aning om vad vi har jobbat för att komma dit där vi är idag. Visst man kan alltid göra förbättngar när det gäller industrin men på samma gång så finns det så många gamla övergivna fabriksområden som står kvar som tickande miljöbomber, eller tunnor som ligger kvar i bottensedimentet. Vem ska ta ansvar för att de tas reda på och knostigt nog så känns det inte som att det har blivit mindre plastprodukter i omlopp heller utan snarare tvärtom och det känns fortfarande som att många unga ser ner på en om man enagerar sig och verkligen brinner för djure&natur men det kanske bara i själva verket säger någoting om hur ytliga en del av mänskligheten fortfarande är ovh hur skulle vi någonsin ha kommit framåt utan jord och skogsbruket där hästen alltidhar varit en trogen arbetskamrat så väl framför plogen som framför timmerkälken eller snöplogen om vintrarna? Ja det kan de ju få fundera över och även om vi inte riktigt använder våra hästar på samma sätt idag eftersom att behovet inte längre finns så ändrar ju inte det på det brinnande intresset, tvärtom så blir hästen allt viktigare när fler och fler jordbruk tvingas lägga nwe och då ska de som orkar hålla betande djur ha all heder för landskapen behövs för att gynna den så viktiga biologiska mångfalden som även många av aktivisterna verkar uppskatta men tyvärr inte förstår sig på hur den har kommit till!
Silltrut på besök.
Så här nära kan man få komma fåglarna om man bara tar sig tid och går försiktigt till väga, jag lovar på nära håll är också en fiskmås fin.
Små söta dunbollar, perfekt kamouflage i det höga gräset, ja nästintill då ändå kalgar många bara på måsarna för att de attackerar men jag lovar det finns en god anledning till att de gör det!
Gråtruten är vår vanligaste trut och visst är det en mäktig syn när den kommer inseglande
Jag blir så glad när sommaren börjar och silvertärnorna återvänder från det kalla Antarktis!!
Dvärmåsen är inte lätt att se bland alla skrattmåsar, men jag har lyckats få syn på den en gång vid en av stadens fågelsjöar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0