Grattis Kolmården!

rattar Kolmården som fått ett litet tillskott i form av en liten delfinkille :) Hoppas att allting får gå bra med det lilla livet forsättningsvis nu bara men det verkade ju redan som om han hade rätt bra fart på fenorna så mamma har nog fullt upp att hålla koll på den. Glömmer aldrig när vi var där och såg showen 1994 med Flip som var helt fantastisk och nej , jag gillar inte aktivisternas påståenden. Djuren har det bra där de är och vet ni att av Kolmårdens idag nio delfiner så är faktiskt endast 3 fångade i det vilda. dessa tre har man importerat från andra länder för genpoolens skull ,så resterande är födda i fångenskap och hur vore det då att släppa ut dem då de redan är så präglade på människan...se bara hur det gick för stackars Keiko i Norge, ni som inte minns vet att späckhuggaren som spelade Willy i de populära filmerna dog i lunginflammation . Fri, ja kanske men samtidigt ändå inte på slutet, i Norge då han åter igen sökte upp människor , för att var vad han var van vid. Redan när man släppte honom på Island så tror jag att man begick ett stort misstag eftersom man inte hade lyckats med att spåra hans vilda familj innan , han var sådeles helt ensam där ute i det stora blå vilket måste vara direkt förödande för dessa enormt sociala djur.
Dessutom så tror jag inte att somliga av individerna som befinner sig i fångenskap skulle bli så gamla heller om de inte mådde bra och blev så väl omskötta som de blir, jag menar Flip blev 40 år och se på Vicky född 1979, hon är still going strong! Fast jag jublade ändå när Sea World meddelade att de lägger ner sina späckhuggarshower synd bara att Tilikum skulle behöva dö först innan det beslutet kom. Har ni fortfarande inte sett dokumentären Blackfish om honom, så gör det. Jag garanterar att era hårstrån kommer att resa sig....nej späckhuggare är inga leksaker som man ska ha i fångenskap och tvinga uppträda. För även om de är delfiner så är de på tok för stora för att stängas in i någon trång bassäng! Det måste man ju inse då de som fullvuxna kan väga 3-4 ton! En anledning till att många hanars ryggfenor böjs i fångenskap är faktiskt att musklerna som håller den uppe förtvinar, alltså bryts ner på grund av bristen på motion och det har man ju kanske också fattat i dags dato men samtidigt så är inte lösningen att släppa ut de djur som väl finns i fångenskap heller. För hur skulle det egentligen se ut om man plötsligt ocksåå började släppa ut rovdjur på gatorna? Nej jag ryser då jag tänker på Zanesville Ohio och vill nästan kråkas för att jag mår så illa av att tänka på dokumentären om det som jag såg. Ja det kanske var synd om djuren ja men hur skulle polisen ha agerat då bedövningsmedlen inte längre hjälpte på grund av adrenalinet? Nej då skämdes jag mer för hur vissa människor betedde sig mot de enskilda poliserna som varit inblandade händelsen efteråt och jag hoppas att det aldrig kommer att behöva ske någonting liknande ige. För även om fler och fler delstater kriminaliserar innehavet av stora exotiska rovdjur för privatpersoner så kommer det alltid finnas de som ändå attraheras av att äga en tiger, tyvärr det är nog så sant som det är sagt. Fast nu var det ju valar detta inlägg skulle handla om och jag måste säga att jag brinner precis lika mycket för späckhuggarna idag som jag har gjort tidigare och det kommer jag nog alltid på något plan även att göra fortsättningsvis men de ska vara där de hör hemma, nämligen i havet om de inte är uppfödda i fångenskap!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0