Hallojsan på er!

 
 
Idag vaknade jag upp och var mörkrädd efter att ha sett på TV igår. Visserligen så är jag glad att konflikten mellan Comhem och Discovery är löst men jag kommer att sakna att inte ha TNT längre som jag hade hunnit fästa mig vid. Nåja jag får klara mig ändå men det ar inte därför jag blev rädd. Utan anledningen till min känsla den här gången är att jag såg på Uppdrag gransknings fenomenala repotage om de så kallade Äggtjuvarna som mer eller mindre har fått krypa under myndigheternas radar på grund av bristande resurser. Man blir helt enkelt bara så arg eftersom folk har haft vetskapen om att industrin funnits, ändå har den fått fortsätta i det tysta. Det får en verkligen att ifrågasätta det svenska artskyddet och ens personliga gundvalar med för den delen. För det handlar trots allt om vuxna människor som tydligen inte inser vilken skada de gör med sitt bisarra intresse. Jag menar, jag är ju samlare själv men jag skulle aldrig komma på tanken att börja samla på fågelägg även om de kan vara vackra att titta på. Så pass mycket respekt har jag för naturen ändå och tycker att det är konstigt att vissa av de här människorna helt verkar sakna moralisk kompass. Jag nöjer mig alltså med att plocka upp vissa fjädrar som jag hittar eller samlar på andra saker & det är bra mycket roligare att studera fåglarna i fält utan att störa dem. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det reportern i inslaget gjorde , det kanske inte är något media bör ägna sig åt men vår svenska polis är tyvärr bakbunden då de inte får ta till den metoden för att få fast kriminella. Jag tycker att om misstankar finns mot någon person, ja men då kanske an måste släppa på den lagstiftningen och låta utredarna få sköta sitt jobb. För hur ska man annars kunna skydda djur och fåglar som inte kan föra sin egen talan ? DR hävdar ju att de gör det men varför hör man aldrig något från dem då det gäller den utbredda tjuvjakten på våra stora rovdjur? Det tycker jag är mycket märkligt, nej istället fokuserar man på att skjuta alla andra näringar som berör djur i sank. Trots att det redan finns en fast djurskyddslagstiftning kring våra tamdjur som borde fungera också gnäller man på vanvård utomlands, Men vem för egentligen de vilda djurens talan undrar man ? Den frågan an man ju också ställa sig sedan man sett att förut seriösa program som Mitt i Naturen börjat svänga sig med allt mer utländska reportage eller presenterar helt felaktiga fakta. Ja frågorna är inte lätta att besvara , det är de kanske inte men om man ska kunna ta sig framåt så kanske vi behöver komma till hållbara lösningar i framtiden om vi ska få ha kvar vår biologiska mångfald i så väl djurens värld men framför allt fåglarna. Fast just fåglarna är också en bra indikator för hur den övriga naturen runt okring oss mår.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0