Hallojsan!

Hejsan svejsan på er alla läsare som klickat er in hit på min lilla blogg för att se efter om jag har skrivit någonting nytt den senaste tiden. Har kanske haft en liten downperiod och inte varit online så mycket , eller jo visst sitter jag vid datorn nu med men jag kommer hela tiden på andra saker som jag låter gå före uppdaterandet av bloggen men jag har i alla fall inte gått upp i rök. om någon nu trodde att jag hade gjort det så då kan jag åtminstone lugna ner er en smula.Idag känner jag att det är två saker jag vill ta upp. Först blev jag väldigt berörd då jag hörde reportage om de trasiga hästarna som importeras från andra länder , i all välmening av privatpersoner för att de ska få ett bra liv. Det har visat sig i efter hand att många fler av dem som kommer hit är så allvarligt skadade eller bär med sig smittor som gör att de kanske ändå måste avlivas i slutänden. Visst gör man då dessa arma hästar en väldig björntänst då de ställs på en transport någonstans ute i Europa, ja en del klarar inte av dessa heller utan stryker med någonstans efter vägen. Ändå verkar det som om vissa förnekar problemet och försöker hävda att man ändå gör en insats för djuren. Det håller jag tyvärr inte med på utan dessa förmedlare saknar tyvärr många gånger skrupler och drar sig inte för att utnyttja den marknaden om de ser att de kan lura av folk pengar på något. Visst kan man hjälpa vanvårdade hästar ändå, men vänd er då istället till Svenska Hästars Värn som gör allt för att ingripa säkert då vanvård förekommer också här på hemmaplan. Sedan måste jag också skriva något om det nya programmet som ska börja på TV. Jag trodde vi hade kommit ifrån de här tävlingarna där man kunde vinna hästar, eller är det kanske så att en kvarleva från förut har kommit fram? Nej jag tycker inte den hör sortens underhållnings TV behövs. Det har ju visat sig att nästan varje gång man försökt sig på att göra något bra om hästnäring så har det runnit ut i rätt halvdana produktioner och det känns bara trist. Det fanns en serie som var bra på SVT och det var Ryttareliten men varför måste man jämt lägga fokus på att tävla. Skulle det inte vara mer lärorikt då att ha ett program som till exempel ponnyakuten men att man fyller ut det mer mer material eller att man får följa med bakom kulisserna hos en travtränare ? Det tror jag skulle locka fler tittare och kännas mycket mer relevant att se, speciellt eftersom många tyckare fortfarande verkar tro att det handlar om att man man som ryttare bara sitter och åker häst, att hästar är larvigt eller andra barnsliga åsikter som inte allt för sällan dyker upp i debatten. Jo tack vi vet ju vad både Rolf-Göran och Peder fick höra vid sina Jerringpris.. då de båda blev anklagade för röstfusk,har ni hört på den!Det är väl fritt fram också för de andra idrottarna att organisera sig inom sina respektive förbund om de vill och har lust men jag tror faktisk att ridsporten har en bredare förankring än vad man tror & det ka ju bero på att många hästmänniskor har bredrare och mer äkta sportsmanship och kanske inte bara tänker på sina egna framgångar jämt utan går det bra för någon landsman inom samma näring så lyfter det inte bara hela den grenen. Ja nu ska jag inte trassla in mig för mycket, ni kanske förstår var jag vill komma ändå. Givetvis så finns det ju undantag med som det här fallet och då tycker jag det är bra oavsett var det händer att det utreds och att man försöker komma till rätta med rötäggen: https://www.youtube.com/watch?v=9p8WojBGSr4

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0