Hejsan på er!

Hejsan och hallå på er alla ni läsare som av en eller annan ibland lite oklar anledning klickar er in hit till min lilla blogg. Ni som regelbundet brukar uppdatera er om vad jag pysslar med kanske har märkt att jag försöker hålla igång uppdateringarna i sommar med. Annars brukar ag ju skriva mer sällan och vara ute i naturen mer men på grund av en än så länge okänd orsak har jag blivit mer sittandes inne i år och inte orkat gå ut som jag brukar. Fast det räcker väl att jag skriver så tills vidare i alla fall och inte hänger upp mig på det negativa utan jag försöker hitta positiva bitar med det också. Det blir ju så mycket lättare om man kan göra det mitt i allt elände och jag vill ju tro på att det ska ordna upp sig till sist ändå. Nåja nu till en sak som flimrade förbi i flödet på Ansiktsboken som jag blev upprörd över. Jag brinner ju som ni kanske redan vet verkligen för djuren och har alltid gjort det sedan jag var liten flicka.Däremot blir jag hederligt förbannad över en del saker som vnvård och när djur far illa. Det är bland det värsta jag vet men på samma gång tycker jag att många fokuserar på fall som sker utomlands &då går mina tankebanor in på varför?
Varför när det finns så många djur som far illa och lider även inrikes. Det kan vara allt från övergivna sommarkatter till insmugglade småhundar och gårdar där lantbruksdjur får stå i sin egen avföring i flera år utan att något görs. Det är sådana fall som jag blir ärligt talat förbannad och rasande över. Eller när det ska behöva hända varje sommar att hästar blir attackerade av vettvillingar som går lösa i samhället. Varför ser det då ut på det viset och varför är straffsatserna så låga när det kretsar kring misshandel eller illegalt dödande av djur? Det kan nog bara vara politiker svara på om ens de vet hur svaret lyder. För det finns verkligen onekligen många frågor som är intressanta på området men det är betydligt svårare att hitta ett klart besked kring dem och det tycker jag är märkligt och konstigt om vi nu tycker oss vara så duktiga &har världens bästa djurskydd. Varför förekommer det fortfarande sommarkatter? Varför görs inget åt den illegala smugglingen, Varför förhindras inte dödandet av rovdjur?Varför gör polisen inget åt de skurna hästarna? Varför propagerar Greenpeace för vindkraft som dödar våra fåglar?Hur kan djur stå i sin egen avföring i flera år utan att någon reagerar? Och hur kan kungen vara hedersordförande för WWF, han som vill döda alla vargar?
Ja ni märker kanske graden på dessa tankar men jag är övertygad om att man kan göra något på samtliga områden om bara viljan finns men det är väl just det som är problemet att det kostar pengar och då blir djuren ständigt nedprioriterade på listan. Fast de förtjänar minst lika mycket som någon annan av oss levande att få ha det bra och bli väl omhändertagna den tid de har på jorden.För är det något som jag har lärt mig av dem så är det hur man lever i nuet och hur mycket man får tillbaka genom att umgås nära med dem. Djuren berikar utan tvekan ens liv på många sätt och jag har svårt för att förstå mig på folk som säger att det är barnsligt att gilla dem. Varför skulle det vara det ?  Den ekvationen är för mig ofattbar och svår att lösa men de som uttalar sig så kanske aldrig har haft någon nära realtion till vare sig ett tamdjur eller till en vild fågel?  Om jag får klura på det en stund kan jag faktiskt komma på åtminstone ett par saker som jag tycker är löjligare än att umgås med djur och att verkligen ägna sig åt något som man brinner för.För man kan knappast kalla det moget att springa ute varenda helg och dricka så mycket alkohol att man inte riktigt har koll på vad man gör heller eller att känna ett måste att gömm sig bakom en mask bara för att de flesta andra gör det. Tänk bara så många olika sorters djur det finns på vår jord och nog finns det något som de allra flesta kan lära sig att tycka om!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0