Hallojsan!

Hejsan på er alla ni läsare som gjort valet att kika in hit på min lilla blogg för att se efter om jag har skrivit någonting nytt sedan senast. Fast jag har inte hunnit med att göra så många saker än på det nya året men det kan ju vara lite så också att det kan vara lite trögt att komma igång och det mesta flyter ju på som vanligt. Fick däremot häromdagen veta något tråkigt , att systerns ena häst fått kolik och tyvärr inte klarde sig trots snabb insats från veterinären som satte in dropp. Ibland går det alltså åt pipsängen och det känns så oerhört ledsamt att det skulle behöva drabba dem, inte minst hennes ena dotter för det var ju tänkt att han skulle bli hennes tävlingsponny också blir det så här istället. Sedan är det så lätt att peka finger åt något håll och börja säga om eller varför och att försöka leta en förklaring men det är ju inte alltid som den går att hitta och vad hjälper den honom just nu kanske inget men likväl är det en viktig del av sorgeprocessen att ställa sig de frågorna. Sedan om man kan komma fram till något slags svar så underlättar det ju såklart en massa men ibland gör man alltså inte det utan man får mer försöka lägga ett pussel och kanske sakta om man gör det bit för bit att man uppnår ett resultat. I det här fallet så gick hästarna på lösdrift med en ligghall som de kan gå in i när de vill. Det verkade lugnt hela nyårsnatten och de fick regelbunden tillsyn mellan smällarna men det fanns inget tecken till tragedin som skulle inträffa dagen efter. Sedan får jag lov att anta att min syster har rätt bra koll på fodret eftersom den andra hästen i familjen haft problem med fång en längre tid men nu äntligen är frisk igen. Så då måste man ju kolla på andra faktorer och fastän de bor på landet så hade det tydligen smällt en hel del där.och hästar är ju personligheter som reagerar olika på stress men det är också en anledning som kan ligga bakom varför de får kolik. Nu behöver det ju naturligtvis inte vara den orsaken heller men jag tror ändå att man ska ta det i beaktning då det här var en ponny som de bara hade haft drygt i ett år och som aldrig hade visat några tecken på att få det innan. När man gör det så känns smällare och raketer bara än mer onödiga och är det verkligen värt att smälla upp alla dessa pengar då så många djur får lida av oväsendet och kanske rentav bli ihjälskrämda. Nej det kan jag verkligen inte tycka. Dessutom så ser vi ju bara hur våra husdjur påverkas , då kan man tänka sig hur rädda de vilda ute i skogen ska bli, De har visserligen den fördelen att de kan springa iväg och gömma sig men nog torde de bli lika skräckslagna. Sedan är det inte bara djur heller som tycker smällarna är obehagliga utan vad tror ni alla som kommer hit från tex krig tycker eller äldre personer med svaga hjärtan?
Visserligen kanske det är fel väg att gå med ett totalförbud men det kan ju vara berättigat då man ser hur raketer har börjat användas som vapen. Sedan tror jag också att man måste se över knallarna i dem som jag tycker blivit värre nu efter att de förbjöd bomberna för några år sedan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0