Hejsan hoppsan!

Hejsan hoppsan falleralla när julen kommer ska var enda unge vara glad! Med dessa små rader väljer jag att inleda dagens inlägg också hälsar jag alla julfirare välkomna in hit till min lilla blogg. Hoppas att ni hade en fin kväll igår och att firandet blev lugnt med trevligt sällskap, mycket god mat och många presenter. Fast det är ju trots allt inte julklapparna som är det viktigast heller utan kanske mer det där andra som spelar roll. Hur som haver så är kameran kvar hos päronen så det blir inga bilder här tidigast förän imorgon då jag ska dit igen men just nu är jag hemma och landar hos guldgossen. Han verkar dock ta allting med ro och jag fick faktiskt lov att leta fram honom under ett berg av toalettpapper men man vill ju kolla trots allt att han mår bra när man lämnat honom över natten sådär. Dock så får man tydligen inte ens lämna smådjur ensamma mer än så numera,så då är det ju tur att man kan få skjuts hem för att se till honom och jag tror faktiskt inte jag skulle vara bekväm heller om han bara fick sitta i buren ett par dygn .Vet ju hur stissig han blir ibland när jag varit borta med. Hur som haver så ville han dessutom gärna ha sockerärten som jag hade inhandlat åt honom och han tog den så fort han kunde &gömde bort den lite snyggt i ena kindpåsen. Annars då ?
Ja det är riktigt kallt här idag även om det har blivit lite varmare nu så har det ändå varit ner mot -15 och det märktes ute hos päronen.. Det var full fart vid fågelbordet som besöktes av såväl mesarna som äkta paret nötkråka, hackspettar och ett par ekorrar men vi räknade upp till 35 pilfinkar på en och samma gång, jag tror det är något av ett personligt rekord att se så många, åtminstone samtidigt.De var verkligen överallt på marken och letade frön så nog var det kallt alltid.  Blir det liknande väder imorgon så kanske gråspetten tittar fram med för den brukar ju dyka upp när köldgraderna visar sig men vi får väl se om pappa hänger ut späcket så kanske. Dessutom får jag mig ett skratt åt nötkråkorna, de har verkligen en gulpande apiit på jordnötter kan man säga. Fylls behållaren på till hälften på morgonen så är det defenitvit helt slut redan samma eftermiddag! Det ni...men och andra sidan så  behöver ju de små vännerna fktiskt våran hjälp med under vintern så då kan man ju bjuda dem på det ibland, klart att hela vintern kanske man inte har råd att föda dem allihopa heller men åtminstone under de kalare dagarna kan man ju lägga ut någoting. Förut så matade vi ju även här innte i stan , en bit från uteplatsen som vi har på innergården men i år har jag inte sett tillstymmelsen av det och tycker det känns galet. Vet att många boende i huset har bytts ut, men ändå några fler borde det väl ändå finas som tänker på de små liven ? Okej att man kanske bör undvika frön med tanke på risken för fåttor men skalade jodnötter och talgbollar borde ju ändå gå bra att hänga upp, för alltid kan man rädda livet på någon extra liten med under vintern när man gör det! Och jag tror inte det är någon fara för att fåglarna ska bli för vana heller, vet ju hur det fungerar ute hos päronen där de försvinner nästan helt en period under sensommaren för att sedan åtrvända på hösten när stormarna drar in och temperaturen börjar krypa neråt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0