Hejsan svejsan!

Hejsan på er alla ni läsare som gjort valet att klicka er in just hit till min lilla vrå på internet. Somliga av er kanske brukar läsa en del av det jag skriver om och andra av er kanske hittat hit för allra första gången, Frånsett anledning till att ni hittat hit hoppas jag att ni ska hitta något som intresser just dig, ja just dig ja! Idag skiner solen här och vi har en fin höstdag så jag har passat på att njuta av naturen. Frånsett att det blåste lite och att det nya batteriet till kameran krånglade så var det en sådan där vacker dag som man bara måste ta vara på. Det blev ju inga kort då men det kanske egentligen inte gjorde så mycket heller då man fick med sig ögonblicken ändå. Såg faktiskt en hel del fåglar bland annat några gräsänder som var kvar, sädesärlor , stenskvättor men det allra bästa var något stort som seglade en bit upp. Såg den bara på håll men jag tror mest att det var en havstrut, fast samtidigt så tyckte jag att den såg större ut än en trut med så det kan ha varit en fiskgjuse eller rentav en örn men på lätet så verkar det mest ha varit en havstrut. I varje fall så var den stor och upplevdes som väldigt imponerande. Dessutom är det ju ofta så att när man inte har kameran med sig eller när batterierna krånglar, ja men då få man syn på saker. Så nu får jag ladda batterierna och gå ner imorgon bitti om det är fint väder då också och se om jag kan få syn på den igen.Det var en väldigt mäktig syn då den kom glidande och av övriga fåglar syntes det inte ett spår just då, de blev som uppslukade av dess blotta närvaro. Vet ju att det brukar finnas gråtrut och silltrut i närheten men den här var så mycket större än båda dessa.Vore skoj i sådana fall om man kan få pricka av ännu en art på listan, har ju sett havstrutar tidigare men tyckte att det här lätet inte riktigt stämde överens med deras tvåtaktiga läte men de har ju sång också som stämmer betydligt mer överens med det vi hörde idag. Så visst kan man skåda fåglar på hösten också även efter att de stora flyttstråken har gått. Härom helgen då jag var hemma hos föräldrarna på tillfälligt besök kunde vi sitta och räkna björktrast, stare och rödvingetrastar som höll på att äta upp sig i parken på andra sidan vägen. Som ni säkert har litat ut redan så tycker jag det här med fåglar är kul och får man studera dem på närmare håll är de rätt så fascinerande varelser som många tyvärr blundar för. Då tänker jag som så att varför ska man gå med ansiktet nere i en telefon och spela Pokemon Go när man kan öppna ögonen för naturen istället och se alla underbara ting som finnas i den ? Somliga tycker kanske att jag låter mossig men sanningen är den att fastän jag inte är lastgammal kan jag se de här sakerna. För om inte den yngre generationen börjar engagera sig och får lära sig om naturen hur ska det då gå i framtiden undrar jag ?
Silvertärnorna kommer alltid på sommaren men nu hade de flyttat så det kändes lite tomt utan att se dem.
Fast stenskvättorna var kvar och de flög omkring på det vanliga stället
bland sprängstenen
Sedan skymtades det också några måsungar som satt nere vid vattnet. Några hade i alla fall glädjande nog fått överleva sommaren och alla faror som lurar i staden men måsparet som bor uppe hos mig klarade inte sin unge i år heller, den förolyckades precis då den höll på att lära sig flyga på grund av en bilist som inte såg sig för. Kanske var det en ren olycka...men det finns ju tyvärr många som medvetet skadar/har ihjäl just måsar för att de anses vara störande. Jag som är djurvän kan inte förstå det, visst kan stora kolonier bli jobbiga eller då de försvarar sina ungar men det är ju så det går till i naturen. Dessutom får man lära sig leva med att måsarna är där om man bor i en stad som ligger nära en kust  för de är smarta fåglar som lärt sig att de kan utnyttja oss människor för att få mat! Så vi ska nog inte  klaga så mycket på dem då vi lägger ut sopor och har uteserveringar. På tal om det åt vi lunchen ute och genast kom ett gäng små gråsparvar hoppandes i hopp om att få några smulor.
Såklart bjöd vi dem på lite bröd och när vi gick därifrån så försvann även sparvarna. Jag blir däremot glad varje gång jag får se just en gråsparv eftersom de blivit en allt ovanligare syn på sina håll men i städerna och ute på landet bland jordbruken och hästhagarna finns de ju fortfarande, dessa käcka små fåglar. Dessutom är just mesar och sparvar kanske de som ligger mig varmast om hjärtat med även om jag också vurmar för rovfåglarna som äter dem men det är kanske inte så konstigt att man får lite pippi då man lärt känna flera generationer av talgoxar heller?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0