VARG- ÄLSKAD OCH AVSKYDD

Jag kan inte riktigt svara på när jag började intressera mig för just vargen. Fast jag vet med all största säkerhet att det skedde redan under skoltiden. När vi fick skrivuppgifter där vi skulle forska om något djur så var alltid mitt val självklart. Det spelade ingen roll på vilket stadium det var och många har häftena blivit. Har dock inte sparat alla men något arbete finns kvar. En sak som fortfarande får mig att fundera när jag läser igenom dessa enkla texter är att jag inte förstår varifrån folks hat kommer. Visst är jag uppvuxen med en del av de där gamla sagorna& sägnerna också men jag tycker inte att man ska döma ut någon enskild art på grund av mytbildningen som uppstått runt den. För går man tillbaka och tittar på exempelvis indianerna och deras tro så har vargen alltid varit ett av deras allra viktigaste totemdjur. De är inte så kallblodiga som vissa böcker vill görande gällande. Det enda de gör är egentligen är att vara djur och vad skiljer dem så mycket från våran bästa vän , hunden egentligen ? För utan den ena hade inte den andra heller funnits till. Deras språk är till stora delar detsamma och jag lovar er instinkterna finns kvar även om vovven får maten serverad i skål.Den vet dock kanske inte alltid vad den ska göra till skillnad från vargen som måste slåss för sin överlevnad. Dessutom som någon klok person skrev i en annan blogg " Vi människor kan inte hålla på att ändra naturen efter våra förutsättningar utan ibland måste vi faktiskt anpassa oss mer efter den". För om vi bara har viljan till det så går det att hitta lösningar som fungerar. Bättre lösningar än det som just nu pågår där ute någonstans i skogarna. Sedan måste vi kunna ha förmågan att se på det från olika håll men hela tiden behålla den där öppenheten. För fortsätter det i den takt det gjort har vi snart inga vargar kvar i det vilda och kanske inga rovdjur heller eftersom avskjutningen och jakttrycket på stammarna hela tiden ökat(då har vi inte ens räknat in tjuvjakten). Sedan så hävdar vissa jägare att älgstammen minskat men se på antalet olyckor varje år där klövviltet står för merparten av kostnaderna. Samt de pengar som läggs ner för att försöka förhindra dessa genom stängsel och övergångar. Så det känns som om den där bilden inte stämmer till fullo. För det är ju också så att en frisk älgstam gynnas av vargen, men skjuter jägarna bort avelstjurarna för att ha hornen till trofeér ja då säger det sig självt att det till sist uppstår problem.Ett problem som man gärna skyller på någon annan eftersom man inte vill ta ansvar för sitt eget handlande. Vidare så är det också fortfarande så att vargen är den som får stå som skyldig till många attacker på tamboskap. I väldigt många av de fallen har stängslen varit under all kritik, helt saknats eller att rensningen kring dem varit undermålig. Ändå är det djuren som utpekas som boven i det hela. Nu tycker jag synd om de djurägare som drabbas, visst men varför skaffar man inte RAS(rovdjursanpassat stängsel) om man nu är så mån om krittren. På senare tid har det dessutom framkommit att antalet hundattacker på får  är lång fler än vad man kunnat se förut. Ändå är hatet mot vargen så ingrott i själva folksjälen att dessa oftast mörkas eller tystas ner helt. Inte är det konstigt att endast en av tre valpar per kull uppnår vuxen ålder. För, förutom licensjakt och tjuvjakt så kan de också råka ut för olyckor, bli sjuka eller helt enkelt spårlöst försvinna. Vidare så tycker jag också att det är väldigt konstigt att man inte har hittat fler skabbvargar där ute om de vore så angripa av det lilla otäcka kvalstret. Det djur som lider i betydligt större utsträckning av den sjukdom
men, rödräven bryr man sig knappt om. Det här tycker jag skapar en väldigt tvådelad situation.  Ska vi utrota rävarna härnäst efter att de stora järv, lo, björn och varg är borta?Nej tack säger jag, jag protesterar mot själva tanken på att ge mig ut i en tom, död och ödslig skog. Den idén är inte det minsta tilltalande, men vad jag tror på istället är att vi måste skapa oss mer kunskap& förståelse för världens runt omkring oss. Vi måste få upp ögonen för naturen och inte bara se det mänskliga eländet som pågår jorden runt. För kollapasar ekosystemet vem får då stå till svars och betala ?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0