Min analys av Melodifestivalen -Deltävling ett

Som jag redan var inne på lite under gårddagen så såg jag på melodifestivalen under helgen. Inte för att jag varit så engagerad i det den här gången utan det var mer för att vara social. Nåja, får erkänna att jag egentligen inte fastnade för någon av låtarna så värst. Nej tyckte att många av artisterna som hade varit med förut hade riktigt platta och tråkiga bidrag nu. Somliga växte kanske sedan man hade hört dem ett par -tre gånger men textmässigt var där då inga nya hittar utan de flesta var väldigt enformiga och välproducerade enligt mallen. Nu kanske jag låter väldigt kräsen här, men jag vet inte. Tycker att man kan förvänta sig lite mer då det handlar om Melodifestivalen åtminstone. Fast det är något jag också reflekterat över i samband med Eurovision. Att det ibland verkar som att det fokuseras mer på artisterna och framförandena, än musiken självt. Trodde att det är hela paketet som ska räknas. Det är väl också därför det är så svårt att tävla i just musik. För att gå tillbaka till helgen så tyckte jag i alla fall att Dollyville kändes som en fräsch injektion av glädje. Visst hade de kanske fått lite sminktips av Yohio men låten var i alla fall svängig och själva konceptet kan jag hålla med , att ungdommar behöver titta upp från sina telefoner mer och säga hej ibland. Hoppas att resten av årets deltävlingar blir bättre, för det känns som det här var det svagaste kortet. Går vi tillbaka till ESC så funderar jag också på hur mycket förra årets vinnare egentligen har spelats i radion ? Nej fastän låten var helt okej har jag inte hör den speciellt mycket och det är synd att det ska bli så. Det kanske bevisar att man borde ta och tänka över varför tävlingen heter som den gör. För lite måste man börja reflektera då ett land som Irland som vunnit den så många gånger tidigare knappt får några bra placeringar längre. Det verkar inte heller spela någon roll vad de skickar för sorts bidrag utan de åker ut relativit tidigt. Inte behöver låtarna heller vara dåliga men det känns som de åker ut på grund av bidrag som är mer tivelaktiga och det är ju aldrig okej om det ska vara så. Förstår året de surnade till och skickade dit en kalkon. Fast nu kanske jag är partisk i den här frågan, vad vet jag men jag tycker att irländarna är ett väldigt musikaliskt folkslag. Dessutom så älskar jag ju hela den där biten med sagor&legender också men nog borde de ha en bra chans med sin folkmusik också och inte bara popinfluerade slagdängor.

https://www.youtube.com/watch?v=VykUjEVVO-Q
https://www.youtube.com/watch?v=NZ9jfwOcmro
https://www.youtube.com/watch?v=wtqTO0p6nIs
 
Sedan finns det ju en rad andra bidrag från andr länder också som varit bra men som det inte alls gått vägen för i finalen. Jag tänker kanske allra mest på vår egen favoritippade Las Vegas med Martin Stenmarck, vad hände egentligen den gången ?  Jag menar så dålig är inte låten så att den förtjänade den usla placeringen sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=6UxX2HZuFi4
Visst att alla länder har olika musiksmaker men åtmnistone jag skäms när bra låtar riskerar att åka ut pga bidrag som Polens häromåret. Nej då är det inte konstigt att man tar sig en funderare på om man alls ska följa med cirkusen på tv. Det ska vara om fältet blir starkade i de andra deltävlingarna av Melodifestivalen. Sedan måste jag kanske hålal tummarna lite för en av de artister jag gillade i fjol. Hon lär visst ha något helt annorlunda i år men det ska bli kul att höra vad hon kan mer än vackra Songbird.
 
https://www.youtube.com/watch?v=GN-1qMzalOQ
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0