Ruffian

Det har gått ett tag sedan jag skrev något om mina modellhästar här på bloggen. Fast nu känner jag att det är dags igen att skriva några rader om en av de som var först in i samlingen, eller ja hon kom in som god tvåa i stallet eller vad man ska säga om samlingens grundbult.. Hur som helst var förlagan en amerikansk galoppör vid namn Ruffian. med en minst sagt hjärteknipande historia som bakgrund . Ett enda lopp och avel kan göra att även en till synes okrossbar häst blir övertrumfad till sist av den egna viljan och sina egna ben. Då det hände 1975 fanns inte den teknik vi har idag heller att tillgå men ibland måste man fråga sig hur långt man ska gå i vården av dem. Klart man griper tag i varje halmstrå som finns och gör allt, men allting går inte att fixa. Ska en häst som är född för att springa och älskar det, plågas genom att hänga kanske flera månader i vagga ? Nej även om det är svårt så måste man komma ihåg att det alltid ska vara djurets bästa som gäller och det är knappast värt att utsätta ett kraftfullt djur för ett sakta borttynande hängande.
Modellen symboliserar för mig bara en del av det som gjorde Ruffian så speciellt magisk, jag var inte ens född det året som hon förolyckades men jag kan ändå förstå storheten i denna häst genom att se på alla gamla klipp från youtube på när hon sprang. Hon var verkligen en obestridd drottning, det är hon fortfarande.
Vill ni läsa mer om denna otroliga häst så får jag varmt rekommendera er att läsa boken Ruffian-Burning from the start, skriven på engelska av Jane Schwarts. Det finns också en film som ESPSN gjorde som jag sett men då jag fick veta att de som fanns i den närmaste kretsen kring Ruffian  inte gav dem rättigheterna till storyn så har jag svårt att gilla den. Jag tycker man ska respektera ett sådant beslut utan att förvandla allt till en kassako. För visst var storyn som gjord för en äkta Hollywood film men man måste också förstå varje persons enskilda sorg kring ödet i den och respektera det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0