Klass 2 varning

 
Satt som vanligt och lyssnade på radion i morse. För det mesta så brukar jag ha den på. Det är så praktiskt att låta den stå igång lite sådär i bakgrunden medan man pysslar och gör andra saker. Brukar lyssna med ett halvt öra så att säga men jag hann i alla fall höra att det skulle bli busväder här idag. Ni vet ju att jag berättat att luften blivit mycket kyligare på sistone. Hur som helst så passade jag i alla fall på att göra bort lite ärenden. När det gick ner så småduggade det , knappt hade jag kommit hem och hunnit med att byta kläder och landa förrän jag ser hur det faller vita flingor utanför fönstret. Jippi ! nu är alltså årets första snö äntligen här. Fast det är ju en helt annan sak om den får ligga kvar eller om den som vanligt ska töa bort efter två-tre dagar. Vore ju roligt om den får stanna ett tag eftersom naturen blir så mycket ljusare när den ligger inbäddad i ett vitt täcke. Dessutom längtar jag faktiskt tills det har kommit så pass mycket att jag kan åka längdskidor. Inte för att jag har tänkt göra någon elitsatsning i vinter heller men nog har jag som mål att åka ett antal mil i varje fall. Såklart räknar jag ihop efter varje gång. Ifjol kom jag ju bara upp i tre på grund av förkylning och snöbrist men hitills verkar ju i alla fall vädret vara mer lovande i år :).
Så det återstår att se om jag kan lyckas hålla mig friskare framöver också får vi ju hoppas att det vita ligger kvar.
För jag tillhör i alla fall den där sorten som börjat uppskatta vintern mer &mer. Även om det kan bli bitande kallt så är det inte mycket som slår en vackert, vit vinterdag då solen skiner och man kan få glida fram över vidderna i absolut tystnad.  Just sådana dagar gör faktiskt att jag längtar efter den. Hösten kan annars vara fin den med, med alla färger fast när träden väl fällt dem blir det verkligen kolmörkt ute, åtminstone här i norr.
Man kan finna magiska vyer även i stan.
Här lär det dröja innan någon sätter sig.
Rofylld vinterskog
Håller kylan i sig kommer nog isen snart att lägga sig i hamnen
Snart står allt i vinterskrud igen. En av de vackraste ställena jag vet är i alla fall vid några gamla kyrkstallar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0