Hejsan svejsan!

Hejsan på er allihopa. Hade hoppats på att jag skulle kunna gå ut med kameran idag . Visst hade jag kunnat ta den med mig men eventuellt kommer det att regna senare så det kändes inte som någon bra idé att göra det riktigt. Det var faktiskt rätt grått och trist väder när jag tittade ut i morse med också är det lite småkyligt i luften. Till veckan skulle det visst bli bättre så då kanske jag får ta mig den där promenaden då istället.Finns ju saker att göra ändå hela tiden :) om man väl funderar en stund. Har ju sagt några dagar att jag ska gå med panten men det har inte blivit av så det ska jag passa på att göra bort också måste jag se om jag kan köpa blompinnar någonstans. Tänker överraska Meeko med en liten sak i leklådan. Risken är att han kommer att trivas väldigt bra där sedan när det är dags för invigning men det tar vi då i sådana fall...tanken är ju att han ska få komma dit en stund varje kväll och leka av sig men vi får se hur det fungerar. Dessutom så har jag hamsterbollen åt honom med som jag funderar att presentera för honom i eftermiddag bara för att han ska få vänja sig vid att bli hanterad eller så tar jag bara upp honom en stund och sätter honom i transportburen. Tog ju upp honom häromdagen när jag städade i buren och det gick bra ,man får ha tålamod från början också gäller det att få dem så lugna att de känner ett så bra förtroende för en att man kan ta ett fast grepp. Från bostaden till transportburen var inga problem , lite mer svårfångad var han faktiskt när han skulle tillbaka hem men till sist lugnade han ner sig så pass att jag kunde få ett bra grepp och flytta ner honom. Sedan får han ju en hel del godis så här från början men det är bara för att jag ska kunna hantera honom sedan. Otroligt vad långt man kan komma med mutor. Sätter jag ner handen i buren nu så kommer han i alla fall fram och snusar på en även fast han inte riktigt gillar när man klappar honom . Så lite reserverad är han ännu men jag tror att det finns hopp. Han har ju inte ens bott hos mig en vecka än så det finns ju massor av tid kvar , åtminstone om man ser på saken ur hamsterperpektiv. Dessutom så kommer han fram till gallret om man bara står och pratar med honom , sitter och lyssnar och ser ut som han väntar på något gott. Såklart vill jag ju inte heller stressa honom utan han får ta saker och ting i sin takt helt enkelt och jag har redan nu lärt mig vad jag gjorde för fel med den första hamstern jag hade. Allt genom att bara sitta och studera Meeko lite mer när han gör sina små rundor i buren på morgonen &gör vad en hamster brukar.Fast det är väl så att det är lätt att man gör fel innan man vet hur de fungerar som, sedan är faktiskt alla små hamstar olika och de har sina egna personligheter också helt klart. Ingen av mina fd hamstrar har tex varit så förtjusta i att gräva eller klättra. Meeko gör glatt båda delarna + att han hittar på små finurliga saker ibland och ändå har jag ju inte haft honom så länge men man lär sig alltid nya saker ändå.
Så jag förstår inte de som säger att hamstrar är tråkiga husdjur. Visst de sover mestadels på dagarna eftersom de är nattaktiva och det kanske är en utmaning att få dem tama men tråkiga, nej då har man aldrig tagit sig tiden att lära känna en närmare.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: MADDISENJ.SE

söt bild

2014-05-08 @ 10:19:26
URL: http://maddisenj.se
Postat av: emma

bra blogg :)

2014-05-08 @ 18:56:01
URL: http://emmiisliv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0