Fundersam

Ibland tror jag att vi människor gör saker lite för komplicerade för oss själva och att vi biter oss själva i baken. Varför jag tänker så ?
Hade en faktiskt en intressant disskution för en tid sedan med Greenpeace Svergie.Man tror ju att de ska värna om vår natur och djuren som finns i den men nu vet jag bättre. efter att ha stött&blött energikällor mot varandra. Om jag sammanfattar det som sades helt kort så landar jag i att de tycker det är helt okej och bra med vindkraft trots att det dödar fler fåglar än vad som tidigare var känt.Fick dessutom se statistik på hur många fåglar som dödas årligen av andra orsaker och det var skrämmande läsning.
Så min fråga blir då att om man ska kämpa för både naturen&djuren som lever i den hur kan man då tycka att det är alright att fler fåglar dör?
Jag får inte den logiken att gå ihop riktigt. Nu försvarar jag inte kärnkraften heller, det ska ni veta men jag tror att dagens kärnkraftverk är väldigt säkra. Det som är nackdelen med våra svenska är väl att de börjar bli gamla och slitna. Hur som haver så tror jag, visst att man kan hitta alternativa energikällor men man måste utreda vad det får för konsekvenser för livet runt i kring med innan man smäller upp en vindkraftspark. För det ska ju sägas att det oftast är i känsliga miljöer de blir placerade. Områden som redan är sårbara Glömmer aldrig två möten jag haft med stora rovfåglar. Vid det första tillfället hade jag turen att få vara med vid ett släpp av en berguv så nu förstår jag mer vilken tid de tar innan de får luft under vingarna.De är inga reaplan som någon kvinna uttryckte det utan de har en lång startsträcka.
 
Vilka ögon de har alltså . Man förstår varför de jagar på natten.
Inte roligt att hamna i de där klorna.
Det andra otroliga möte jag haft skedde en kväll när vi åkte hem från min moster. Vi satt i bilen och jag hade ögonen på sidan. Rätt som det är ser jag en enorm fågel komma svepandesöver trädtopparna. Det går liksom inte att ta miste på att det är en örn som kommer seglandes.Så stor var den att man blev riktigt imponerad av dess storlek. En helt otrolig upplevelse.Så nog tycker jag att vi kan göra mer för att värna om dessa fantastiska varelser som de faktiskt råkar vara.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0