Hur tänker de ?

Ibland undrar jag hur beslutsfattarna i vårt land tänker.
Nu ska de spara in på kustbevakningen också och stationen vi har här uppe läggs ner. Somliga tycker ju inte att de behövs men jag tycker att det är en verksamhet som fyller en mycket viktig funktion.
För vilka ska nu ta över deras arbetsuppgifter tänkte de och se till att folk uppför sig som folk även på sjön ? Det är ju en himla bra fråga då besparingar även sker inom de alternativa organisationerna som man skulle kunna lägga ut en viss del av arbetet på. Dessutom om jag förstod det hela rätt blir det ju inte klart förän i höst om de får pengarna de begärt för att kunna fortsätta sin verksamhet. Varför varsla folk nu när vi går mot en högsäsong bevakningsmässigt sätt ?
Visserligen så kommer de att finnas kvar i Umeå och i Härnösand men det handlar ju ändå om stora avstånd om olyckan skulle vara framme, man kan inte kumpa ihop hela den södra delen av Norrland och tro att det ska funka utan att det blir konsekvenser av det.. Nu kan det ju visserligen gå åt pipsvängen ändå som det faktiskt har gjort vid ett par tillfällen på senare år men sannorlikeheten att bli räddad av dem vid ett motorhaveri måste ju ändå vara bättre om varje kustnära stad har en enhet.
Vem ska sedan annars se till så att öar där fåglar häckar får förbli skyddade som lagen faktiskt säger och vlika ska bevaka yrkestrafiken med alla dess fraktbåtar ?
Dessutom så undrar jag hur de har tänkt sig stoppa all smuggling av olagliga varor, djur m.m in i landet ? Nej de kanske säger: vi tänkte inte så långt när vi bestämde oss för att slopa flertalet av landets tullstationer. Det tror jag vi får betala priset av nu. då vi ser rekordstora beslag och att djursjukdommar vi så gott som hade utrotat innan kommer tillbaka. Tänk om en liknande situation hade uppstått där det är mer trafik, ja då hade vi verkligen kunnat tala om en kris men det är det även nu för alla berörda parter.
Nej tack jag vill då inte att havet förvandlas till ett laglöst vilda västern för det gagnar ingen.
Visste ni till exempel att om man dumpar plast i vattnet så tar det 100 år innan till exempelvis muggen är borta.
Nog för att jag var intresserad redan innan i frågan men förra sommaren då Briggen Tre Kronor gjorde ett strandhugg här  så hade de med sig en utställning som verkligen var en ögonöppnare på många sätt. Fast jag tror att allt för få fick ta del av den men vet ni att det är ruskigt hur mycket skräp som dumpas i Östersjön varje år ? Nu kan ju en del av problemet skyllas på industrier , deras utsläpp och gamla dumpningar av giftavfall men det som får mig att må mest illa är de så kallade  spökgranen som kan fiska i många år på bottnen utan att någon ser dem.Vetskapen om dessa tror jag kan ge många mardrömmar. Nu kan vi ju inte ensamma ta hela ansvaret utan alla länderna runt om måste hjälpas åt för det handlar trots allt om att vi ska ta hand om vårat innanhav!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0