Dit det bär

I år ser det verkligen inte ut att bli något bra år för bärplockarna. Vi tog oss upp till myren en sväng i går för att söka hjortron men tji fick vi. Nästan i alla fall . Det fanns väldigt lite av dem , åtminstone där vi var. Kan ju hända att det finns mer på annat håll men jag tror att det har varit både för kallt och för torrt för att de ska kunna växa till sig ordentligt. Med andra ord tror jag inte att de hade blivit bortplockade av någon annan för det såg då inte så ut helller. Undrar just hur det blir med andra bär i år..om det också kommer att bli så här dåligt eller om de kan få lite näring och regn nu på slutet av sommaren istället ?
Visserligen så är det väl en månad kvar att njuta av men lite nederbörd skulle som sagt inte sitta fel för växligheten. Lite mer än vad som har kommit hittills. En rolig sak som jag däremot hittade i riset igår, i hjortronens frånvaro var flertalet orkideer i form av jungfru marie nyckelblomster. De tycktes istället frodas på stället. Tycker dessa blommor är så vackra och jag är verkligen tacksam över att de är fridlysta och därmed inte får plockas utan de får stå i naturen och vara fina. Fast det är säkert många som missar vad det är om man inte tänker på det heller. Jag är långt ifrån expert då det gäller blommor men de vanligaste vilda kan jag i alla fall se skillnaderna på och peka ut. Sedan hörde vi höga trumpetanden i närheten från några tranor men vi såg inte till dem så kanske gick de på myren innanför och betade ?
När hjortronen lyste med sin frånvaro så hade man mer tid att titta sig runt omkring
Det är något speciellt med orkidéer.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0