Morgon på er!

God morgon på er allihopa där ute.
Jag hoppas att ni har haft en fin början på dagen. Det har i alla fall jag. Åtminstone om man glömmer bort vädret. Vi fick en del snö i helgen och nu är det plusgrader så det klibbar och slaskar. Sedan är det hög luftfuktighet och igenmulet med. Nej det finns helt klart roligare saker än vädret just nu. Hoppas i alla fall på att det ska krypa neråt minussidan innan helgen så jag kan ta mig ut på årets första skidtur då. Det har ju inte blivit något av det än :/ eftersom andra saker hela tiden har kommit i vägen.
Dessutom måste jag röja upp lite i oredan hemmavid och försöka få bort lite lådor från golvet Medan kan jag alltid roa mig med att fundera hur jag ska få till spännen till kryssgjordar på ett täcke till min ena modellhäst.Fick limma dit kantbanden i alla fall eftersom tyget jag använt som foder tydligen inte funkade så bra ihop med min maskin men det är väl just så man lär sig vad som fungerar och inte.Genom att man provar sig fram. Hur som helst så är jag väldigt nöjd med det så här långt så det är väl därför jag känner att jag vill göra kryssgjordar med. Det ser ju så snyggt ut och kardborre fäster dessutom inte så bra efter ett tag så därför vill jag inte gärna använda det mer än på bogspännena framtill. Det kanske låter som rena grekisan om man inte själv är insatt i det men egentligen är det långt ifrån invecklat om man bara vet lite om hästtäcken.Om ni själva håller på med hobbyn har jag ett tips åt er om ni vill göra täcken åt era hästar. Gör mallen först i hushållspapper.Använd då gärna sådant papper som redan är uppdelat i bitar för att det ska bli enklare. Såklart fungerar det ju även med vanlgit papper men jag tycker det är lite för stelt. Annars kan jag tänka mig att man kan jobba i hobbyfilt med om man kan få tag i det. En annan rekomendeation är också att ha en bra sax när man ska klippa tyger. Jag brukar ha två, en större som jag grovklipper med och en liten som jag kan finputsa med sedan om det behövs. För att få snygga kantband om man ska ha det så använder jag mig av färgade bomullsband som finns att köpa. De kostar vanligen inte så mycket heller och de är riktigt smidiga att limma/sy på så kanterna ser mer raka ut om man inte fått till klippningen riktigt.
Sedan såg jag förstås på melodifestivalen med. Tycker dock man blir lite trött på hela cirkusen när det ska vara så många delrävlingar. Tyckte att Yohios låt det här året tog några lyssningar innan den fastnade men jag smälte helt för Ellen Benediktsson och Songbird. Vilken vacker låt i all sin enkelhet, Tror faktiskt att den kan gå riktigt långt och vad vore mer passande än en sångfågel åt en Songbird.
 
http://www.dailymotion.com/video/x1awc4a_ellen-benediktson-songbird-live-melodifestivalen-2014-hd_tv
 
Fast jag tyckte det var lite löjligt med fljötbål för att Danmark vann senast. Emilys låt är bra och dessutäm är hon faktiskt halvsvenska :P.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0