Varför?

Varför var min första tanke i helgen när jag kollade lite på tv och såg ett avsnitt av Shamwari på animal planet.
För er som inte har kanalen så handlar det om livet i ett naturreservat i Afrika. Man får följa med personalen som jobbar och se bakom kulisserna så att säga. Vissa säger ju att rovdjuren är kallblodiga men de följer ju bara sina instinkter. Något som fick min mage att vända sig vända en och två gånger var när de visade en stackars noshörningskalv som kommit in till djurskjukhusdelen av reservatet efter att ha fått sitt horn avkapat av tjuvjägare.
Visst har jag sett bilder på vuxna djur tidigare som råkat ut för samma hemska öde men det var första gången jag såg en kalv som hade blivit drabbad
Visst det är säkert stora pengar i det men hur ... tänker de som utsätter ett stackars djur för den plågsamma död som går dem till mötes om de inte blir omhändertagna på direkten ?
Tro vad tjuvjägarna skulle tycka om att få sina näsor kapade på ett så rått och brutalt sätt att det är skrämmande?
Dessutom är det här bara ändå ett exempel på människans rovdrift av naturen..för att nämna ett par andra kan vi ta skogsskövlingen på Borneo eller det faktumet att tigern kanske snart är borta från det vilda på grund sina ben som inte alls har några magiska superkrafter vilket är en stark kult i asien.
Jag tror dock att det är svårt att ändra folks attityder på kortare sikt men hinner man göra det innan detta mangefika djur är borta ?
För det är precis som med vargen här för oss i Svergie, man an inte bara utrota en art,radera det utan att ett helt ekosystem blir lidande och det är väl det jag tycker är skrämmande när dagens samhälle bara fokuserar på ytan utan att så många verkar bry sig om vad som egentligen är viktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0