Hallojsan!

God morgon på er alla.
Jag måste börja med att säga att vi har tråkigt väder här idag grått och regn fast och andra sidan är det skönt när regnet rensar luften från pollen för alla oss som är pollenallergiker.
Hann inte riktigt klart med kvarteret till Sims 3 igår men nära på så det kommer nog in bilder på det här senare idag.
Fast nu var det inte om det jag tänkte blogga utan jag vill skriva några rader om ett par saker. Idag är det världsbokdagen så via jobbet var vi på ett besök på biblioteket, fick god smörgåstårta och många boktips men två stack ut bland annat boken Fallvatten så nu funderar jag på att gå och lyssna på Mikael Nemi som ska prata där ikväll.Dessutom så diskuterade vi lite , vid mitt bord om vad som egentligen skiljer en ungdomsbok ifrån en vuxenbok för många böcker som egentligen är för ungdomar kan fungera att läsa som vuxen med. Se bara på Astrid Lindgrens böcker till exempel, eller varför inte Maria Gripes Skuggserie?
Så vad är det som egentligen säger i vilken ålder man ska vara för att läsa en bok ?
Jag snubblade faktiskt på en bra sådan bok som överraskade mig, visserligen var den kanske lite mer åt fantasyhållet nämligen Taint Lees Piratika.Om ni inte redan har gjort det så läs den!
Dessutom var jag tvungen att stanna till och titta på en utställning som tre tjejer från en skola här på orten hade gjort efter att de hade varit till Auschwitz. Jag var rätt inne på området tidigare och gjorde bland annat en utställning med en kompis om det när jag gick på högstadiet eftersom jag tyckte läroboken hade bristfällig information.
Dessutom så har jag läst en hel del böcker på ämnet men jag tyckte ändå att den här lilla utställningen väckte många känslor och stor eftertanke. Kanske för att det var många bilder som kändes nya, på saker som man inte hade sett och språket i den lilla foldern som fanns till kändes fräscht och nytt vilket gjorde att den just här lilla utställningen blev väldigt bra.
För att nämna en bok som jag tycker alla borde läsa, kanske när ni lär er om förintelsen i skolan så vill jag nämna Eldens Barn om Joseph Mengele som var lägerläkare. Få böcker har gripit tagit i mig lika mycket som just den eller fått mig att rysa lika mycket som just den.Vill ni läsa något lättare så föreslår jag den engelska versionen av Om detta må ni berätta, If Ye Tell Your Children som jag tycker återberättar bättre än den översatta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0