Underbart

Eftersom så få läste mitt fina inlägg igår väljer jag att lägga upp det igen och hoppas på mer tur med läsandet idag.
Någon mer än jag som tycker om hästar och kollade på DOX i förggår?
Om ni missade det så måste jag absolut tipsa er om att se på det.
Det handlade om hästtränaren Buck Brannaman soom åker mellan olika rancher i USA för att hjälpa ägarna med att förstå sina hästar bättre. Han berättade om hur han hade haft en jobbig uppväxt med en pappa som slog honom men också hur han hade tagit sig ur det med hjälp av en fotbollstränare. Fast naturligtvis var fokuset på hästarna och han använde sig av NH(Natural Horsemanship). Men det som var mest otroligt att se var hans ständiga lugn när han jobbade.
Det som berörde mig mest var nog delen med hingsten som snarare betedde sig som ett rovdjur och attackerade folk medvetet &oprovocerat.Kanske för att den påminde mig om några egna upplevelser jag just haft med så kalalde *problemhästar* .
Men han la inte skulden på hästen utan snarare på människorna som tidigare hade hanterat den och förstört den för det kom fram att hästen hade drabbats av syrebrist vid fölningen (och därav drabbats av något som kunde liknas vid ett handikapp).
Hoppas att jag inte sagt för mycket nu utan fått er tillräckligt intresserade för att inte missa reprisen gick 29/8, kl 12.55 i SVT ett.
Har ni möjlighet, se den! Missar ni den idag finns den att köpa också på DVD via hans hemsida http://brannaman.com/.



Saknar dig ibland Grodan men vet att du fick det bra till sist men om allting hade varit annorlunda just då
hade jag kanske kunnat ge dig den pension du egentligen förtjänade men tack för allt du ändå lärde mig om hästar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0