Hejsan på er!

Hejsan på er alla ni läsare där ute som kollar in just hit på min lilla blogg idag. Somliga av er kanske gör det regelbundet för att kolla vad jag skriver om. Om det har kommit något nytt inlägg medan vissa andra av er kanske brukar göra det mer regelbundet, Oavsett vad så hoppas jag att ni alla hittar något som ni gillar som får er att vilja öppna bloggen igen och inte bara klicka bort den. De senaste dagarna har det varit ett fasligt blåsväder men idag så hade det lugnat ner sig så jag passade på att gå ut på en liten promenad i solskenet. Man kan ju inte bara spela Sims 4 :). För om man gjorde det skulle man inte få så mycket annat gjort heller. Nej hur som helst så kanske en del av er undrar hur det går med lilla Theodor.
Så jag tänkte att det kunde vara dags för ett inlägg med viss guldkant på igen. Han har blivit så härlig och fin på aööa sätt och vis. Ju mer tid som går , desto mer visar han av sin underbara lilla personlighet. Han älskar verkligen att klättra, det gjorde ju Ariel med sedan är han också lik henne på det sättet att han genast ska ner på golvet om man håller i honom. Men samtidigt så kan man utan problem mysa med honom i soffan och man får ligga som en pinne åd han kryper in i tröjärmen.
Sedan är han lite mer avvaktande inför nya föremål men bara han får försäkra sig om att det inte är något farligt så då är han framåt.
Hamstertvätt pågår, det gäller att hålla koll på alal de där fina lockarna
Sedan tycker han ju verkligen om att krypa in i kartonger, skåp och allt som han kommer åt.
Möblerade om lite åt honom så nu har han fått många bra naturtrogna utsiktsplatser eller platåer som han kan ta sig ner via om han får för sig att gå i taket. Sedan har ju inte mina övriga gossar varit så förjtusa i kojjor men...
Men det verkar Theodor uppskatta eftersom han genast skulle undersöka den så nu får jag väl se hur länge den håller eller om han gnager sönder den på en gång som Ariel gjorde med den här modellen.Också är han verkligen en liten fena på att klättra så ibland undrar jag om det är en guldtamarin som har flyttat in och inte en guldhamster!
Nog har han fått koll på läget alltid och lärt sig klättra minsann! Så eftersom han och Ariel varit sådana fenor på det tror jag inte på pratet om hamstrar som icke-klättrande ökendjur längre. Att de har sämre djupseende ja, men de hänger nog mer ihop med att de är nattdjur än det där andra som en del försökt påstå.För hur skulle de annars klara sig i det vilda om de inte kunde klättra och ta sig undan alla faror som finns? Sedan består en öken inte enabart av sand heller utan där brukr även finnas gräs, palmer,klippblock och annat som också ingår i deras naturliga miljö.Vidare så påminner jag också om att de är gnagare och hur bra är det då med plastburar som kan innehålla både farliga gifter och dessutom bli vassa kanter på om de råkar gnaga upp ett hål, kanter som de kan skada sig på. Fast det största problemet är att många gallerburar som finns i handeln idag är för höga men på alla mina hamstar jag haft så har jag aldrig fått en som haft några som helst svårigheter med just gallret.  Att de gnager på det ser vissa som stress och sterotypt beteende, eller att de klättrar men jag skulle säga att det finns olika sätt att se på de där sakerna med. Visst kan gallergnag vara stereotypt om de till exempel inte gör något annat än att hänga på gallret. Om de gör det en stund ibland mellan varven så tolkar jag det som ett försök till att få komma ut en extra stund och ibland kan det ju fungera men på dagtid så ligger de ju och sover men det är klart, om en hamster själv skulle få välja skulle de vara som min Ariel som ville ha 32 kvm bur att bo på och var och en gör nog istt bästa för att ens djur ska vara nöjda och glada.
Sedan så har alla hamstrar olika personligheter och faser i livet. Som ungdjur vill de ju gärna utforska mer och precis så var min lilla Stuart Little som jag ju hade från det att han var liten. Han älskade att gå i taket och navigerade lika bra där som i rättvänt tillstånd, Fast sedan blev han för baktung och kom inte upp lika lätt men nog skulle han ändå försöka. Så nej , klättring är inte enbart dåligt för dem men man får ju hålla noga koll på dem då de sätter igång!
 
 

Kommentarer
Postat av: Carolin

Va söt :)

Svar: Ja visst är han :) han vågar ta för sig mer och mer nu dessutom
None None

2017-03-28 @ 10:45:44
URL: http://carolink.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0