Hallojsan!

Hejsan , hallå på er alla ni läsare där ute som kikat in just hit till min lilla blogg. Ja hej till alla er som av en eller annan anledning bestämt er för att titta in just hit för att se om jag har skrivit något nytt inlägg på sistone. Har kanske inte gjort så mycket spännande som varit värt att nämna här på bloggen den senaste tiden men det beror ju också kanske på vad man tycker är roligt att läsa om. Börjar ju alltid dagen med en guldstund tillsammans med hamstrarna. Av någon anledning så har ju Stuart börjat vara vaken på morgonkvisten nu med, han kanske har blivit vuxen till sist ? Så det är fullt upp då jag kliver upp. Har ingen fast turordning som de får komma upp i utan det är den som gnager mest på gallret som får gå ut först i hallen. När de sedan har varit ute färdigt kan jag äta frukost och göra bort andra sysslor under dagen medan de sover så gott i sina hus. Ibland hör jag Ariel som snarkar och stökar runt med bäddningen men oftast är de så tysta att jag måste titta till dem, bara för att var säker så de inte lagt till sig på något allt för konstigt sätt. Annars så stör jag ju dem helst inte då de sover för det ska man ju också undvika om man inte vill förkorta deras livslängd...ja och Timon hänger med än fast han sover längre på kvällarna men på morgnarna är det dock lika mycket fart på honom som förut. Så jag tror att han mår rätt bra ändå min pensionär.
Så här sött sover Stuart Little.
Egentligen så var det ju tänkt att Stuart skulle få den nya buren som jag köpt men fastän den skulle vara lika hög som hans gamla enligt uppgift så provade jag när den kom hem och såklart var den lägre. Det innebar såklart att hjulet inte passade in men då var jag snabbtänkt så killarna har fått byta plats. Så nu bor alltså Timon i rummet bredvid Ariel medan Stuart har fått flytta ut i hallen men jag tror det blivit bra ordning så också för då kan jag hålla ett extra öga på Yetin emellanåt.Drömmen vore kanske att ha en sådan där låg bokhylla med sex fack där alla burarna kunde få plats eller om man kunde bygga om en till ett hamsterhotell men så händig är jag inte även fast jag tycker det är roligt att pyssla och rita.
Vidare så läste jag en otroligt bra bok igår, nämligen klassikern Flicka med Pärlörhänge av Tracy Chavalier som är fritt baserad på den holländske konstnären  Johannes "Jan" Vermeers liv och främsta verk. Eftersom jag gillar Vermeers konst så slukade jag också boken med blad och allt på direkten, några timmar var allt som krävdes för att jag skulle läsa ut den. Ingen fångar ljuset i tavlorna så mästerligt som han gjorde i sina vardagliga motiv fast man kan inte låta bli att undra vem han egentligen var när man ser på vissa av de tavlor han målade och motiven kan också fånga ens intresse. Ju mer man tittar på tavlorna desto mer undrar man...
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/vermeer/i/earring.jpg
Och visst fanns det kanske de konstnärer som målade fler tavlor och blev mer kända men ändå så vågar jag mig på att säga att det är något alldeles speciellt som vilar över Vermeers målningar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0