Bra verktyg-.Ritskolan 3

Det är inte bara underlaget man tecknar på som är viktigt.
Utan också vad man använder sig av för pennor, kritor också vidare när man skapar sitt verk. Själv så skissar jag oftast upp motivet med en blyertspenna på pappret innan jag eventuellt börjar fylla i linjer och färglägga. Tycker det är ett bra sätt att jobba på och ibland blir faktiskt skisserna finare utan färg. Det där är någonting som man måste känna efter själv , hur noga man vill vara.
Tillbaka till blyertsen. Tänk på att inte använda en för hård penna framför allt. Vill man ha skarpare linjer så är det bara att trycka i mera. Brukar tycka att upp till 3 ½ duger att rita med men allra bäst resultat ger kanske 2½:orna som funkar till allt. Med allt menar jag så väl skarpa linjer som skuggningar och ifyllning.Vill man skugga mer noggrant bör man dock köpa en riktig teckningspenna för det eller kanske försöka med ritkol.Det finns helt enkelt många metoder& tekniker att välja bland där ute. Tror alla tecknare har sin egen som de tycker funkar bäst.Ibland tycker jag om att planera vad jag ska rita andra gånger ritar jag fritt utan minsta tanke på vad det ska bli för ibland är det så att man blir blockerad av tankarna.
Har lite jobb kvar än på föregående projekt som jag trodde skulle bli klart förut ikväll men här är en ny sak jag börjat på.
 
Brukar tycka att människor är jättesvåra att rita. Fast nu tänte jag att det knude vara dags för ett mer seriöst manga projekt. Så här ser skissen på henne ut än så länge. Tror att jag kommer att fylla i linjerna med en svart tunn ifyllningspenna, endera 0,3 eller 0,5  och sedan satsa på att färglägga med färgpennorna eller  minaa tunnare  tusch som inte flyter ut. till skillnad från promarkerna Enda funderingen jag eg har är väl på bakgrunden men det får komma allt eftersom.Men det lutar åt att jag kommer att försöka få till något höstlikt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0