Vårens glada gäster

Visserligen så var inte värdet det helt perfekta idag för att gå en längre promenad.
Fast jag gjorde slag i saken ändå trots blåsten och gick den vanliga rundan åtminstone efter jobbet.
Hade faktiskt inte räknat med att få se några fåglar heller men man vet ju aldrig så noga vad de känner för.
Allt beror på vädret och hur mycket folk som är ute och går, vid för mycket trafik så ligger ju fåglarna oftast längre ut men är vädret som det var idag ja då har man faktiskt goda chanser att få syn på dem där de guppar
ute på vattnet.
Först upptäckte jag äkta paret Storkskrake.


Jag tror inte att de är så ovanliga men jag tycker de är fina att se på. Speciellt hanarna
i sin svart/vita dräkt. De låg lungt och guppade på vattnet, åtminstone hanen honan  däremot
tog sig för att försöka fiska lite.


Eftersom jag brukar promenera vägen förbi där de är rätt ofta numera så känns det
nästan som jag börjar känna igen Herr&Fru. Kan sitta och studera deras förehavanden utan
att de är så speciellt rädda av sig. De kanske är vaksamma och simmar ut om det kmomer någon och går
men så länge man bara sitter fiskar de lungt vidare.


Idag fick jag chansen att se något roligt. Hanen skulle dricka och ja jag vet att många fåglar/djur
gör så här för att få ner vattnet eller maten i krävan men det ser ändå lite lutsigt ut.
Nej vad då ni har väl hört talas om nackspärr?


Rätt vad det var när jag satt där och studerade Paret Storskrake var det någon annan fågel som skrek och strax till vänster om dem hittar jag denna Småskrakshane. Han kanske var lite missnöjd över att jag satt där, vem vet.
Intressant dock att få observera båda arterna av skrake samtidigt.


Småskraken kanske är mindre till storleken och har lite oansligare dräkt men kollla in den
där tofsen den har på huvudet. Hur man ser skillnad på den och en hona av Storskrake?
Kolla dels in näbben på småskraken som är längre och mer uppåtböjd men notera också att småskrakens
huvud glänser i grönt/svart och att den har vita inslag i fjäderdräkten som honan hos storskrake helt saknar.


På vägen tillbaka så fick jag sällskap en bit av den här lilla käcka sädesärlan som sprang längs
kanten på vattnet och jagade insekter, Ett verkligt vårtecken.


Kommentarer
Postat av: Fortuna (på msp)

HERREGUD VA FINA BILDER DU TAR!! O.O' :3

2012-05-04 @ 16:41:45
Postat av: maddeni

så söta dom är <3

2012-05-05 @ 09:05:26
URL: http://mspmaddeni.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0