Livat på landet

Nu ska ni få se vad jag har gjort i helgen.
Åtminstone till en viss del. Har utlovat bilder på min systers kattungar också men jag tänkte vänta tills den första kullen får upp ögonen och blir lite större helt enkelt. Är ju lite roligare att fota dem när de ger sig ut på äventyr i den stora vida världen.
Nu ska ni få se vad jag har varit ute på för äventyr själv.
Har ju bott sommargranne x antal somrar tidigare i mitt liv och sett kosläpp men då var jag så liten så det minns jag inte ens. Det minne jag har är från när hans kalvar senare skulle ut och hur de skuttade runt som yra höns.
Man var nästan lite rädd när de sprang och hade sig på det viset. Hur som helst så la han ner småbruket efter några år för det inte lönade sig längre, inte ens att ha 10-15 köttdjur.
Sedan dess hade jag inte varit på kosläpp förän i helgen när vi fick för oss att åka upp till Lövsjö Gård.
Vad vi väntade oss vet jag inte riktigt men 270 kor är mäktigt.
Får nog säga att de uppförde sig ganska väl när de fick komma ut men de går ju på lösdrigt annars så då blir det ju inte samma sak som när de fått stå i ett bås halva året men jag tror även att den stora folkmassan efter stängslet(ca 2000 pers) bidrog till att de höll sig lite lugnare än de kanske skulle ha varit annars. Fast lite våryra hade de allt i kroppen när de kom dundrande i två omgångar. Först de äldre korna som det tog lite mer tid för innan poletten trillade ner och de kom på att de faktiskt var ute på grönbete, sedan de yngre som skuttade runt lite mer och kollade in de märkliga tvåbenta varelserna runt omkring.
 
Först kom de äldre mer erfarna korna men visst hade de också lite spring i benen trots allt
även om det tog en stund för vissa av dem att faktiskt fatta att de kommit ut på grönbete.

Kommer ni någon gång då eller ?


Sisten ut är en åsna eller en bunke fil.

Jag skulle ju vara först!

Stå inte precis där jag ska beta, flytta på dig.

Sist innan jag gick hittade jag denna söta ko som tittade på mig med nyfiken blick
som om hon undrade vad jag var för en som stod där och tittade på henne så.
Till mitt försvar säger jag att hon tittade först och ja man kan smälta för en ko :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0