Mobbning på MSP

Har tagit upp dessa ämnen ett flertal gånger på bloggen redan men det känns att de ändå ständigt
är lika aktuella oavsett hur lång tid som gått sedan jag författade dem :/
Det är trist men sant för det känns som problemen med båda inte har blivit direkt mindre utan snarare
så är det tvärtom. BRIS(Barnens rätt i samhället) har gjort en undersökning och den visar på att allt fler barn känner sig både mobbade och kränkta, inte minst på internet.
Framför allt fler och fler tjejer mår dåligt och jag tycker det är så trist att det ens ska få förekomma en sak som IT mobbning. Visserligen är mobbning alltid lika hemsk oavsett var den än sker och i vilken form den än visar sig men det är bara beklagligt att den flyttat ut på Internet med eftersom det är svårare att ha kontroll på fenommenet där.
Jag tycker dock att en bra grundregel som man kan ha oavsett ålder är: Var mot andra så som du vill att andra är mot dig.
Det är en bra mening att komma ihåg och råkar man ut för något ska man alltid rapportera till ansvariga för sidan eller be någon vuxen hjälpa till med det för man ska inte sitta och ta skit från någon helt enkelt och snälla tänk er för innan ni säger något som kan tolkas som elakt eller taskigt föräven det skrivna ordet har makten att såra mer än vissa av er kanske tror många gånger.Dessutom tror jag inte ni skulle tycka det vore så roligt heller om ni fick liknande mail till er som de jag har som exempel här på bloggen, eller om ni fick nedsättande kommentarer om er i till exempel chatt.Ursäkta om jag trampar någon på tårna nu men det är absolut inte min avsikt heller men det ger er ingen rätt att för den skull ge er på någon annan heller om ni gör eller har gjort det.
Fast det tror jag kommer att visa sig i slutänden med hur onödigt och fegt det är att säga taskiga saker via internet till någon man inte ens har träffat som person och inte heller känner. Fast det är kanske just därför ni vågar men jag lovar, ni skulle aldrig säga samma saker om ni stod öga mot öga.
Har ni problem och känner att ni har varit med om något på MSP som kan klassas som mobbning så får ni gärna mejla så kanske jag kan hjälpa er med rapportering och stöd men ni ska komma ihåg en sak: Låt dem aldrig trycka ner er utan kämpa på!
Till er som är med om något i skolan säger jag egentligen samma sak och lägger till , det är absolut inte fel att prata med någon vuxen i er närhet(skolsyster,kurator,lärare eller kanske en städerska). Även om ni kanske är rädda för att råka ut för hämnd är det alltid bättre att säga något, det kan vara vägen ut bättre det än att fortsätta tiga och bara ta emot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0