God morgon på er

Morsning på er alla läsare.
Idag tänkte jag skriva om en sak som jag tror att många missat i allla fall känns det som så när man kollar runt på nätet och ser alla bloggar med bilder från google nämligen lagen om upphovsrätt.
Google är bara en sökmotor men man har ingen rätt att publicera andras bilder på sin blogg utan lov från fotografen, gör man ändå det är det att betrakta som stöld och man kan bli anmäld eller i värsta fall få böter.
Fast det känns som om inte så många bryr sig om det här, inte så många andra än vi som fotar själv egentligen och hur kan det komma sig ?
Dessutom så tycker jag inte att den här lagen är speciellt jobbig eller krånglig att förstå , åtminstone inte i grunden däremot har vissa svårt att skilja på MITT och DITT vilket jag tycker är synd. Frågar man bara fotografen om lov först så kan det ju hända att man får använda bilden.
Visst gjorde jag precis som er också när jag var yngre och inte tänkte efter utan lånade andras bilder från google när jag till exempel skapade sk internetstall .
Det som gjorde att jag lärde mig lagen var när en ägare till en av de rktiga hästarna som jag hade foto på hörde av sig och undrade varför jag ljög om dennes häst, men samtidigt hade jag tur och jag behövde bara ta bort bilden på just den hästen men jag lärde mig ändå av det.
Dessutom så har jag sett flera fall där folk fått sina identiteter kapade just med hjälp av bildstöld och jag kan tycka att det är allt för enkelt att komma undan med det.
Så jag hoppas att detta inlägg fick det att klarna lite för er i alla fall och kom ihåg..lägg inte upp andras bilder på er blogg utan lov om ni vill vara säkra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0