Måste få skriva av mig

Idag så känner jag  bara att jag måste få lov till skriva av mig lite här på bloggen och på något vis försöka med att göra mig av med en del av den där växande frustrationen som man kan gå runt och bära på,  inom sig ibland, innan den börjar pysa ut genom mina öron.
Den främsta anledningen till varför jag sitter här och har de här tänkarna just nu är att jag skulle kolla TV-tablån för dagen och surfade  mig in på SVTs hemsida så fick jag syn på någonting helt annat som omedelbart fångade upp mitt intresse. Det fanns där som en liten rubrik under snabbkollen, men jag kunde ändå inte bortse från den utan kände mig tvungen till att gå in och läsa för att se om de kommit fram till någoting nytt.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/vargar-forsvinner-i-illegal-jakt
Fast det hade de ju inte den här gången, utan det där är bara en  liten sammanfattning kan man säga av all fakta som redan har funnits sedan tidigare.  men att tjuvjakten var så  här omfattande det trodde jag ju kanske först inte riktigt på även om man har vetat om att det pågått mycket skumma aktiviteter ute i de djupa skogarna.
Efter att ha läst det där så får man sig ju verkligen en annan bild av förhållandena  och en riktig tankeställare av hur ohållbar situationen till sist måste ha blivit på vissa håll, men man har  ju kanske inte heller vågat ta i det från myndigheternas sida och där så tror jag att man har gjort ett stort misstag.
Att man har gjort någoting fel,det är väldigt uppenbart, när det  har gått att tjuvjaga rovdjur i våra svenska nationalparker som ska vara skyddade och att dessutom komma undan med det.
Nu är det ju kanske ändå jsut vargen av våra stora rovdjur som ligger mig varmast om hjärtat men det är väl kanske just därför som jag tycker att det är märkligt hur infekterad frågan verkar ha blivit de här senaste åren. För hur jag än försöker vända på resonemanget så kommer jag alltid tillbaka till en del av det jag tycker är kärnpunkten, utan vargen så skulle vi  ju inte heller ha hunden i vår tjänst idag och det finns bara mycket mer kvar av den vilda anfadern än vad man kan tro. De är så lika, ändå är den ena av dem så hatad och avskydd medan den andra är så älskad av många.
Det gör att sakfrågan kanske blir ännu mer komplex och svår att hantera, vad vet jag ? Det var ju inte så länge sedan, utan jag såg det själv när jägarförbundet skyltade med " Inga frilevande vargar i Svergie" på en mässa  På samma gång så har man haft en intern omröstning och då var det i alla fall  bara en liten minoritetet av förbundets medlemmar som stod bakom den väldigt radikala åsikten, ändå så försöker man påverka den breda majoriteten på ett negativt sätt genom att använda sig av media på ett för sig fördelaktigt sätt.  Media som egentligen ska försöka att hålla sig opartiska i konflikter men hur ser det egentligen ut  med den där källkritiken det kan man ju verkligen undra över. Ibland så borde de kanske bli lite bättre på den saken , speciellt numera med alla former av fakenews som förekommer. Visst önskar jag att det här inte vore sant heller, men tyvärr kan jag ju bara bekräfta, att det verkligen är på det viset eftersom vår skandinaviska vargstam som vi delar med vårt grannland Norge stadigt håller på att krympa allt mer men det är väl uträknat av de som inte vill ha dem, skjut först och fråga sedan, ett begrepp som är vida utbrett lär ju faktiskt vara SGT(Skjut,gräv,tig). Varför alltid  hålla på med att tillämpa paragraf 28 ?  När man egentligen kan vara mer vidsynt  och kolla på en del av de metoder som används i andra länder. I USA så använder man sig ibland av specialtränade hundar för att skrämma iväg både björnar &pumor men där kanske det finns mer vilja till att i första hand inte skada ?
Fast jag tror att somliga av dem som ägnar sig åt sådant här  kanske inte har fått lära sig vikten av de olika arternas samexistens i skolan för om de hade valt annorlunda och gjort det istället då kanske problemen med tjuvjakt inte vore lika stora  , eller så har de uppenbarligen suttit och sovit på de lektionerna. För visst är det så att alla djur som lever i nanturen har sin roll att spela, det kan man ju inte komma bort ifrån och varför har vi haft en så rik biologisk mångald i Svergie ?
Jo här har vi har alltid värnat om naturen och det tycker jag att vi ska fortsätta göra även i framtiden, för annars om vi fortsätter så här vad ska de som en gång kommer efter oss tänka, Det sägs ju faktiskt  ibland att människan är det enda djuret som har den förmågan, att kunna tänka , men då tycker jag att en del  av oss nog borde reflektera mer kring  vad  det egentligen är som vi  håller på med och försöka göra någoting åt det & ge tusan i att påstå att det är rovdjuren som rår för att landsbygden håller på att försvinna och får allt fler att flytta in till storstäderna. Visst i ett avseende så är det säkeligen sant, men jag tycker ändå att man kan hålla isär politikerna från järv,lo,björn och varg! För jag är inte arg på de vilda  djuren , de kan knappast beskyllas för alla dessa nedskärningar och besparingar som sker överallt,över hela landet. Utan den utvecklingen är det nog mer några andra som bär skulden för istället. Fast tanken måste väl ändå vara att hela landet ska kunna leva, men det kanske inte riktigt har med ämnet i det här inlägget att göra.
Så därför vill jag avslutningsvis bara passa på att få visa upp några av mina allra finaste bilder som jag har tagit med systemkameran då jag har varit ute och upplevt det storslagna med vår svenska natur och på så vis försöka förmedla min tacksamhet över att allt det där finns till utanför dörren. Man behöver inte flyga till andra sidan jordklotet för att få sig en naturupplevelse över det vanliga!
Har mött älg högst ett par gånger, kanske tre gånger totalt , under alla år när jag varit ute och gått men aldrig  någonsin behövt känna mig rädd för dem .  När man börjar prata så sticker de i regel, om man ens hinner med att få syn på dem men man ska ju aldrig smyga sig på vilda djur elelr försöka tycka upp en mobiltelfon rakt i mulen på dem för att få till en bra selfie.
Den här räven sprang omkring och jagade sork på en åker som ligger alldeles vid vägen , så det var bara att plocka fram kameran och passa på att studera det naturliga beteeendet. Jag stod där och spanade på den så länge att det hann stanna tre bilar vid dikeskanten!
 
Rådjuren brukar vara svåra att komma riktigt nära i området, men här så räddade jag och min  pappa dessa två när de blev jagade av en lösspringande hund som  nästan var dem i hasorna.
I somras så gick jag ut en tidid morgon och lyckades mot all förmodan, till sist få en magisk upplevelse med en råbock som  träget höll efter sin get. De var så upptagna båda två, med sin parningslek som kan liknas som en dans , att de nog knappt såg mig där jag stod  uppe på vägen.
Ja bocken tvärvände  faktiskt vid ett tillfälle  på en femöring, vid kanten av åkern när jag till sist fick lov att vifta med armarna för att de ens skulle notera att jag var där.
 
Sedan fick jag vid ett annat tillfälle i somras  sällskap av den här  lilla minken när jag , gick på min vanliga promenadrunda ner längs kajjen. Till att börja med så hoppade den u iväg bland sprängstenen som den brukar göra när den visar sig, men jag bestämde mig för att se efter var den tog vägen och försöka med att få till en riktigt bra bild och det blev nog faktiskt inte bara en heller utan jag hann med att  ta flera fina foton på den , då vi följdes åt längs strandkanten.
Sedan så fick jag ju även vara med om att ringmärka fåglar , vid ett tillfälle tidigare i höstas . Det var faktiskt första gången som jag var med om det och det är verkligen en alldeles speciell upplevelse att få stå där med en liten kungsfågel i handen.  Nog för att jag borde vara van vid att hantera smådjur, då jag ju har haft guldhamstrar tidigare men ingenting  går ändå upp mot  en sådan där liten fjäderklädd varelse och man är ju nästan rädd för att man ska göra dem illa då de ser ut att vara så ömtåliga!
 
Så i år har jag alltså fått se både störst och minst av våra  många fågelarter, eftersom jag ju i somras hade turen att kunna spana in havsörnen när den var ute och letade efter någoting att äta.
Riktig vad det är för fisk  som den har i klorna kan jag däremot inte avgöra . men ja även på håll  så är örnarna fortfarande lika imponerande fåglar.
Ångar ju det kanske lite  nu att jag inte hade möjlighet den dagen till att stanna kvar längre på platsen , men jag skulle ju hem för att äta lunch  och vem vet om eller hur länge som örnen  stannade kvar efter fiskelyckan ?
Avslutar inlägget med att länka till en av de finaste låtarna från Disney som jag tycker finns och kanske säger den oss någoting viktigt om hur vi borde ta hand om jorden ? också citerar jag på nytt  den vise gamle indianhövdinge  som en gång lär ha sagt när han skulle bekriva skillnaderna i tankesättet , han sa " Den vite mannen tänker i en fyrkant, medan indianen tänker i en cirkel": https://www.youtube.com/watch?v=ODld7V6AkYA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Vilka underbara bilder och vilken fantastisk upplevelse att få se så många vilda djur. Jag älskar alla djur och jag håller med dig fullkomligt i det du skriver. Jag förstår inte överhuvudtaget hur man kan skjuta djur bara för nöjes skull. Ha en bra tisdag :)

Svar: Man får tacka så mycket , men ja och de flesta verkar ju inte ens reflektera över hur fantastiskt fint vi har det här hemma heller, det är det värsta, och var är DR och klimataktivisterna som hejar på Greta när det gäller frågan om våra rovdjur, nej då blir det skrämmande tyst . Nej det är galet hur det har blivit ibland, för seriös jakt handlar minst lika mycket om naturvård som någonting annat men den där troféjakten som fortfarande sker har jag verkligen ingenting till övers för heller :/ dessutom var man ju inom SJF överens om att den skulle upphöra men det verkar ju svårt för dem att komma till skott med att spara de stora avelstjurarna som skulle behövas för älgstammens skull, men då ska de ju inte klaga på minskad tillgång på älg heller för det är deras eget fel.
None None

2019-10-01 @ 13:37:44
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0