Hallojsan!

 
 
Hejsan hoppsan på er alla ni läsare som kollar in här för att se om jag har skrivit några nya rader. Som jag började mitt inlägg igår så händer det ibland att det dröjer några fler dagar ibland innan jag skriver saker. Det beror delvis på hur mycket lust jag har men också på dagsformen men ibland så vill man helt enkelt bara inte. Fast idag så tänkte jag försöka åstadkomma några fler rader igen så det finns något för er att kolla igenom och begrunda. Jag har ju skrivit om det här ämnet förut men nu gör jag det igen eftersom jag såg ett program på TV igår som gjorde mig väldigt upprörd och arg, Eller ja jag kände kanske egentligen alla känslor på en och samma gång då det handlade om jakten på elfenben. Om vissa av oss tycker att rovdjuren är kallblodiga så då är det verklligen långt ifrån hur barbariska tjuvskyttarna är. Visst handlar det om pengar& försörjning men man måste tänka på helheten i naturen med och kunna se hur varje art är viktig och spelar roll för ekosystemet. Så tar man alltså bort en art så är det stora värden som påverkas då allt annat runt om den också riskerar att kollapsa .Sedan är det ju en sak att se skulpturer, kranium och betar för visst även om det också skapar känslor så är inget så jobbigt som att se dessa stackars små föräldralösa elefantungar som blir kvar. Många av dem överlever inte men en del har tur att bli hittade i tid. Tack och lov för det men hur ska det gå i framtiden om det fortsätter i den sanslösa takt det gör idag. Det är en viktig fråga som jag tycker att man bör ställa sig. Sedan så tycker jag att man också måste fokusera på att bekämpa okunskapen hos konsumenterna som handlar med de här varorna. Vissa av dem verkar så skrämmande likgiltiga i sitt förhållningsätt till att de håller på att utrota världens största nu landlevande djur och det är bara tragiskt.
För elefanter är otroliga djur med ett komplicerat språk där alla medlemmar i hjorden står nära varandra. Det visade ju inte minst serien om Echo. För alla er som inte sett den kan jag varmt rekommendera att leta upp den, den gav åtminstone mig en ny bild av hur en elefant är.Från att jag varit rädd för dem sedan jag var liten och hade en som försökte ta min glass där jag satt i barnvagnen på djurparken till idag då jag faktiskt lärt mig att de är just så fantastiska som de är. Sedan känner jag mig lite kluven i en fråga och det har ju varit mycket diskution kring cirkusarna. Numera finns det inte längre någon svensk cirkus med elefanter och det är naturligtvis bra men samtidigt så måste man komma ihåg att de elefanter som uppträdde här oftast bara var inlånade. En cirkus turnerar ju dessutom bara under sommarhalvåret och på alla mina besök i stallare under pauser har jag aldrig någonsin sett ett djur som farit illa och det är jag glad för. Fast nu skulle ju mitt inlägg handla om elefanter i första hand men det blir lätt att man halkar in på den andra delen med eftersom Djurens Rätt vill förbjuda vilda djur helt och hållet i samband med cirkusar. Då är frågan vad man räknar till just vilda djur me rätt så intressant men för mig så innebär just själva årdoet cirkus åtminstone doften av sågspånet i manegen och att få höra hästarnas frustningar så snälla ta inte bort den biten den kulturskatt som cirkusarna utgör. Hur skulle man annars sysselsätta alla som arbetar kring djuren på dem har man tänkt?
Visst kan man undra vad de tänker på och vad de ser
 
En av de bästa dressörer som finns i svenska cirksuvärlden är utan tvekan Anton Frank. Han klarar av att jobba med allt från hästr till just det, elefanter.
En personlig favorit för mig på Cirkus Mamimum som är den cirkus jag varit mest på under åren är utan tvekan den lilla godingen, falabellan Pajazzo. Han ser väl inte ut att vantrivas direkt heller, inte sant ? Dessutom vet jag att han älskar att bli kliad under manen.
När det gäller just hästarna är det kanske det djur som jag fastnat mest för på cirkus med men det kanske inte är så konstigt eftersom jag tycker om dem så mycket annars också. Fast jag mår illa då jag hört vissa påståenden om skadade hästar som gått med på föreställning också vidare. För jag tror aldrig att man skulle riskera hälsan på djuren då det faktiskt handlar om en stor del av levebrödet men visst förekommer det rötägg även i den här branschen men det gör det väl och andra sidan överallt. Det blir ju inte bättre heller att man drar alla över en kam och håller så hårt på regler&lagar att vissa mindre verksamheter tvingas lägga ner.Visste ni föresten att en cirkushäst inte är fädigutbildad förän vid tio år ålder?  Så det säger väl något om den tid det faktiskt tar. Sedan är det inte alla hästar helelr som tar sig till manegen men då försöker man sortera ut dem redan tidigit i processen och de säljs istället som ridhästar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0