Hallå truten!

Hejsan på er alla ni läsare där ute som av en eller annan anledning haft den goda smaken att titta in just hit på min lilla blogg. Somliga av er kanske klickat er in hit för första gången och vissa andra av er kanske brukar läsa mer regelbundet om vad jag har för mig. Hur som haver nej nu får allt sluta upp att vara så rolig men i alla fall så är det strålande höstväder här idag Solen skiner nämligen och det är en sådan där dag då man egentligen bara ska vara ute och ta vara på det fina i naturen. Sedan är det ju såklart alltid lite lättare om man har ett mål som man är på väg till. Har man ingen bestämd slutdestination är det alltid svårare att komma igång fast till sist får det ju lov att gå ändå. Fast idag hade jag inga problem med att leta efter ett fint motiv att fota för nere vid kajen låg en av våra finaste segelskutor här i landet. Hon är inte speciellt stor Tre Kronor, det är hon inte men hon är helt klart precis lika fin för det. Storleken har ingen betydelse åtminstone inte i det här fallet och det var magiskt att stå på kajen och känna den där doften av tjära&olja. Jag vet inte varför det är så men den lukten talar verkligen till mina sinnen , kanske är det för att det helt enkelt doftar hav. Det går inte att jämföra med den plåtburk till Finlandsfärja som jag åkt med utan att bara stå på land och titta på briggen så här är något helt annat. Sedan är det ju synd att man inte har några sjöben att tala om för hade man haft det då tror jag det här hade varit en kul hobby men nu tillhör jag alltså kategorin landkrabbor helt klart fast jag uppskattar ändå besöken av segelfartygen väldigt mycket.
Tre Kronor av Stockholm vid gästhamnen i Örnsköldsvik 2016
Ordentliga doningar till ankare
Nej jag lovar, jag blev inte mer sugen på att klättra upp i masten i år.

Solsken på havet.
 
Såg några fåglar som låg ute och guppade på havsytan, som tur var hade jag kameran uppe för bäst vad det var kom den här gråtruten flygande på perfekt avstånd annars är de inte så lätta att få korn på trutarna. De är ju trots allt lite mer skygga än de mindre måsfåglarna som mer än gärna söker upp oss människor. Nu är de ju inte ovanliga, tvärtom det är våran vanligaste trutart men det var ändå kul att få se en på det här avståndet. Ja hamnen är helt klart verkligen en oas mitt i staden för den som vill få uppleva naturen men visst det krävs ju kanske att man är lite påläst med för att man ska kunna se alla de där fågelarterna som finns där och mjo ibland kan man ju få syn på andra djur med men fåglarna är faktiskt nog så intressanta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0