Hejsan!

Hejsan svejsan på er alla ni läsare som tittar in just hit idag. Först får jag börja med att säga glad midsommar i efterskott till er allihopa. Det hanns inte riktigt med igår, eller jo jag hade nog hunnit eftersom jag satt lite vid datorn ändå men jag gjorde andra saker iställlet när jag var online. Några av er fick ju kanske en liten hälsning via Facebook men till er andra säger jag det alltså i efterhand. Vad jag hade för mig ? Nej jag gjorde inget speciellt mer än att umgås med familjen och ha det skönt. Spelade en rad sällskapsspel också insåg jag att det var länge sedan jag kastade hästsko! Vidare blev det ju en del godsaker med som slank ner men det bästa var min fågelradar. Jag hittade inte mindre än två holkar med häckande svart/vit flugsnappare. I den första hade de nog inte kommit lika långt för där flög hanen fram och tillbaka , in med mat också snabbt ut igen. I den andra så mätkte jag hur de båda vuxna fåglarna flög utanför holken i början av kvällen. Jag ville inte lägga fokus för att inte störa fåglarna och mot slutet av kvällen då lät det i hela talldungen där holken sitter. De hade alltså passat på att ta ut sina små medan vi var där! Så det var kul att den traditionen håller i sig, för oftast då vi varit där just till midsommar har det varit fåglar i den holken som endera hållit på att mata sina små för fullt eller så har de var på gång att få ut dem. Sedan tycker jag förstås att det är lite extra roligt med flugsnapparna. Visst de har ett hemskt sätt egentligen som kan ha två partners men de är fina att se på och dessutom sjunger de vackert! Så jag tror att det gått bra för dem trots den där tidiga köldknäppen som kom. Det måste det ju ha gjort eftersom det blivit kullar i båda holkarna i år.
På tal om mås så ja , paret Fiskmås har ju bara en unge i år men de verkligen vakar över den lilla som två hökar fast det går ju bra så länge man håller sig på sin kant men det är alltid bäst att se sig för var de är innan man går ut. Står man på visst avstånd går det bra att man får studera dem och visst kan man få sig ett gott skratt då den jagar grässtrån!
 
 

Kommentarer
Postat av: a n n i k a

Söta bilder :D

Svar: Tack :)
None None

2016-06-25 @ 13:47:59
URL: http://leavanny.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0