Vinter igen

 
 
Nu ni. När jag tittade ut genom föntret idag såg jag hur ett vitt täcke åter hade lagt sig över marken i natt. Det är som om vintern har kommit tillbaka på nytt. Något som förvånar mig är att folk tycks vara så överraskade. Bor man på de här breddgraderna är det ju inget konstigt att det händer. Vi brukar ju som regel ha snö ända in i April. Dessutom så kan ju vi människor faktiskt anpassa våra kläder efter rådande väderlek. Djuren kan inte byta päls på samma sätt utan det tar mer tid och hur går det vid sådana här väderomslag ? Sedan har ju en del flyttfåglar börjat komma och man kan undra hur de ska klara den senaste köldknäppen nu då man inte får hämta ut överblivet bröd i butikerna för att mata dem med. Något man kunde göra tidigare men som nya regler satte stopp för. Visst det är inte lika kallt nu som det var den gången då svanarna hade kommit för tidigt ett år . Jag ryser fortfarande när jag tänker på hur de låg och skrek på tjärnen en bit från där mina föräldrar bor. Man fick rakt ta dit folk för att kolla så de inte hade frusit fast i isen, men jag tror de skrek av matbrist. Något som får blodet att frysa mer än just svanskrik tror jag inte att det finns. Sedan kan mitt engagemang bero på att jag såg på Skavlan i Fredags och hörde när Tristam Stuart pratade så bra om matspillet. Förut så tog man hand om mer rester än vad vi gör idag då det bara får gå till förbränning. Visst kanske det fanns risker att låta överbliven skolmat gå till grisar med men jag tror inte att de moderna reglerna har gjort saken så mycket bättre heller faktiskt. Fast det jag föll för mest och skrattade gott åt var när han sa att " En banan är inte farlig så vida den inte ställer sig upp och börjar slåss". Det har han nog alldeles rätt i, för tydligen är det ju så att mängder med frukter och grönsaker på vissa håll ratas bara för att de inte har ett korrekt utseende och det måste ju vara väldigt onödigt att kasta sådant som är fullt ätbart. Fast det känns ändå som det är den typiska bilden av vårat slit och slängsamhälle som kommer in där igen. Tråkigt nog men vi måste börja förändra oss om vi ska kunna göra något åt växthuseffekten. Sedan tror jag också att visst kan vi göra en hel del i lilla Svergie men de som framförallt måste påverkas är de globala stormakterna kanske speciellt USA som vägrat att skriva på många av förslagna miljöavtal. Visst är det dock så att vi alla har ett ansvar för att ta hand om vår planet men det gäller att få med oss alla på det isflaket, inte bara några små länder.Sedan tycker jag att ingenting går upp mot att på våren besöka fågelskyddsomårdet ett par kilometer från mina föräldrar. Att sittamed ryggen lutad mot ladan i ett soldis och höra sångsvanarnas vårreportoar. Ja det är verkligen underbart!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0