Intressant

Nu ska jag skriva om ett ämne som är synnerligen intressant.
Flippade mellan kanalerna innan fotbollen igår och ramlade över ett debattprogram som gick på förmiddagen. Brukar ju oftast hoppa över de här annars för att jag tycker de är så jobbiga. Folk brukar ju ändå bara prata i mun på varandra men själva upplägget på det här var bra. Var och en fick säga sitt utan att bli störd.
Hur som haver var också ämnet intressant, annars så hade jag bytt kanal. Det handlade nämligen om Internet-mobbning. Fast det lyftes fram väldigt mycket statistik och pratades onödigt mycket om olika forskningsiffror tyckte jag. Klart att den mesta statistiken finns på tonåringar eftersom det är de som kanske använder datorer mest men det är inget fenomen som uppjör efter gymnasiet tyvärr. Jag tycker man måste fråga sig vad man ska göra för att vända den trenden. En av talarna påstod också att det inte alls hade blivit vanligare men varför är det fler som säger sig bli trakasserade på nätet då och säger att de mår dåligt just på grund av internet-mobbning. Det tycker jag att man kan fundera en hel del över.Sedan så tror jag, visst att en del av skolornas åtgärds-program mot vanlig traditionell mobbning så att säga säkert kan få ner sifforna på nätet med men det går nog inte att komma åt allt den vägen heller. För det krävs mer gemensamma insatser fråmn både skolor och hemman om det ska fungera att lös problemen i tid innan de eskalerar.
Eftersom jag varit utsatt för just den där mer psykiska mobbningen under större delen av min skolgång så känner jag dessutom igen mönstret i de berättelser som kommer fram allt för väl och jag vet vilka spår det kan sätta. Även om jag har kunnat gå vidare så finns det ju ändå kvar någonstans i det undermedvetna och ja , det kan ta år att börja lita på folk igen om man någonsin kommer att göra det helt igen.
Smma forskare som jag nämnde tidigare pratade också om att han trodde att mobbarna väljer att tänka över innan de trakasserar någon på näter. Lustigt nog skulle jag säga att det är precis tvärtom, att de inte alls tänker efter utan att de gör folk illa mer på grund av grupptryck i stundens hetta. Det tycker jag det omtalade INSTAGRAM-målet bevisade om inte annat. För det började ju som lösa rykten men spred sig väldigt fort och det blev i det närmaste en kaosartat situation till sist. Det är klart det här är ju bara mina egna personliga tankar om saken och jag kan lika gärna vara ute och cykla helt men jag borde ju ha lite erfarenhet i et jag snackar om. För hur ska forskare som inte råkat ut för något själva i skolan kunna sätta sig in i ämnet och lära sig först mekanismerna bakom ? Tror att det åtminstone är väldigt, väldigt svårt att göra det på ett bra sätt och det visade sig ju inte minst igår delvis då ha bitvis stakade sig igenom anförandet och det var väl bara ett fakum att informationen inte ens fanns på svenska utan bara på norska och engelska. Också ska vi nog inte ens gå in på hur fegt jag tycker det är att skriva elaka &taskiga saker till någon på nätet som man varken känner eller har träffat. Kanske är det just därför vissa tror att detta beteendet också är okej men jag är faktiskt rätt övertygad om att de inte skulle vilja att någon pratade illa om dem heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0