Nu ni , nu tror jag att våren är här på allvar!

Ja, det riktigt känns i luften. 
För även om det då och då blåser upp till stormvindar på dagarna så går det verkligen så fort att det töar nu när solen ligger på och snön försvinner verkligen bara snabbare. Dessutom så förstår jag mig fortfarande inte på den krets av människor som kallar staden där jag bor för Dövik, men det kanske ska tilläggas att det har jag aldrig riktigt gjort heller. Fast jag tror samtidigt att det kanske är så att man måste tycka om djur och natur för att riktigt kunna uppskatta livet här uppe men jag vet inte , det kan också bara vara någoting som jag har fått för mig . För visst vi kanske inte riktigt har samma nöjesutbud här som i större städer men och andra sidan kan inte alla tränga ihop sig söderut heller utan hela landet måste ju få kunna leva och frodas!
Nej nog pratat om det nu men det var bara någoting som jag kände var relevant att ta upp , inte minst med de ökade hoten från aktivister som ställer till det för våra lantbrukare.
Fast det var inte alls de funderingarna jag skulle vädra idag, Nej jag har ju varit ute på långpromenad med kameran igen.
Passerade torget på väg neröver och funderade på var alla duvorna höll hus någonstans, tills att jag såg det här ovanpå taket till en av bankerna.Jag tror flocken hade bestämt sig för att ha sovmorgon.
Numera ligger den före detta resturangbåten Poseidon helt infrusen i isen, så synd att det inte fungerade med rörelsen ombord fast jag tror det är svårt när man har Kusttrafik som kör sina båtar på samma sträcka &personligen så föredrar åtminstone jag träskutor. Flytande plåtburkar, med undantag för Silja Festival som nu är såld är liksom inte alls lika fina.
Det tar sin tid innan isen försvinner helt från fjärden.
 Den första fågeln som dök upp förutom duvorna var en liten rödhake som satt och sjön i ett träd invid gångvägen. Tänk att en så liten fågel kan få till så högfrekventa ljud!
Jag var långt ifrån säker på att de skulle vara där, först så missade jag dem faktiskt till jag fick syn på någoting i det höga gräset så jag gick närmare för att kolla och då låg de där och hade sovmorgon, men det ska mycket till för att oroa det här paret gräsand. Åtminstone mer än en nyfiken fotograf.
Verkade även ha överraskat den här skatan, för plötsligt rasslade det till ovanpå lampan och hon stack upp huvudet, men det förstår ju jag det. En utmärkt dag för att ligga och solbada!
När jag såg det här så kom jag faktiskt att tänka på låten Uchained Melody.
 
Två kråkor var upptagna i en bitter strid om en bit mat som den ena hade fått tagpå, de var så inne i sin krigföring att de knappt la märke till när jag kom gående längs promenadvägen vid strandkanten. Äntligen fick jag bra bilder på flygande kråkfåglar!
Sedan såg jag den först bara på håll, men nu har alltså storskrakarna äntligen landat!
Fick en lyckad bild på ett av paren när de kom inflygande över vattnet, honan till vänster och hanen till höger.
Sedan hann jag inte zooma in honan riktigt , hon flög väl för snabbt men hennes partner fick jag in en riktig fullträff på. De är bara så fina!
Fiskarfänge! Han var verkligen skicklig den här hanen på att få fast fisken.Stod och betraktade honom ett tag och så gott som varje gång han kom upp till ytan så hade han mat med sig i näbben!
Ibland så lyckas man med bilderna utan man vet om det.Såg hur rödhaken flög ner från stenen när jag var på väg dit  och tryckte av lite på måfo. För de är ju så snabba de där små rackarna!
Gick förbi kanotrännan på vägen hem för att kolla om änderna låg kvar och det gjorde de såklart. De kanske tyckte att det var lite för kallt och gruvade sig för att ta ett dopp men varför ge sig ut och simma i onödan när man inte behöver?
Sedan visade sig rödhaken igeni buskaget innan jag ändrade kursen hemåt.
Dessutom  när jag nästan hade landat igen hemmavid så hörde jag ett bekant kuttrande som kom från ett av hustaken i närheten då jag var på väg att passera.Tittade upp och ja vem tror ni att jag fick syn på ? Jo mycket riktigt ringduvan såklart! När jag började prata med fågeln, så svarade den med samma kuttrande tillbaka. Jag vet inte om det bara är jag som inbillar mig saker, men jag tror faktiskt att den känner igen mig för när någon annan gick förbi då höll den tyst. Fast det var ju ocksåp för lustigt att den satt där precis idag då jag hade varit ut! Annars har jag ju inte sett den på några dagar, men det har ju varit sämre väder med. Fast ändå att den dök upp bara sådär just nu.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0