Hejsan igen!

Hejsan på er alla ni läsare som klickar in hit för att se efter om jag har gjort något nytt inlägg och skrivit några rader som kanske har blivit ett inlägg ändå. Idag var faktiskt solen framme för en stund men sedan drog molnen in på himlen igen och kanske får det ange tonen på dagens inlägg med för jag är så arg över en sak. Många vet tydligen inte om vilken viktig nyckelfunktion de stora rovdjuren har i natuen. Eller ja visst kan många av oss tänka sig att stödja tigrarna till exempel och misstolka mig inte nu för jag gillar dem jag med, så biten som jag blivit av mitt underbara möte med Samba uppe i Junsele som var helt oförglömligt.men nu skulle det här inte handla om de stora kattdjuren.Nej det skulle snarare handla om vikten av att värna om våra egna huvudrollsinnehavare nämligen björn,lodjur,varg och järv. För medan vi värnar om djur som lever på andra sidan jorden långt ifrån oss så händer något mycket mer allvarligare på hemmaplan och jag tycker det är dags att den breda allmänheten får upp ögonen för det istället för att tro på en gammal saga som är flera hundra år gammal. För 100 år sedan var det kanske sant att vargen tog barn och ja den kan vara farlig i trängda situationer men det kan även andra djur som finns i skogen och det är betydligt större risk att man blir sparkad av en ilsken älg när man går ut. På sikt skadar dessutom de vilda djuren dessutom ändå färre människor än vad som sker inom till exempel jordbruket, eller antalet som dör i trafikolyckor. Så jag vet egentligen inte vad saken handlar om...och nej det är inte vargen som rår för att landsbygden håller på att dö ut på sina håll, försök att skylla det på de ansvariga politikerna istället så vore det mer korrekt! Dessutom tycker jag detta ingrodda hat som verkar finnas mot just vargen är så konstigt...för utan den skulle vi ju inte heller ha hunden i vår absoluta närhet idag och ny forskning visar ju på att det lever kvar långt mer av dess vilda anfader i dem än vad man kanske kan tro. Därför känns det mig så fjärran med då jägare går ut med sina snyfthistorier i media eller som den här gången då Rialavargen sköts i skyddsjakt sedan den hade tagit hundar. I åtminstone två av fallen rörde det sig faktiskt om lösa jyckar utan tillsyn, en hemma på gården och en var tydligen ute i skogen .Om man kan djur är det inte så svårt att säga hur de agerar efter sina naturliga instinkter och vet vi om att de finns där viket media ofta hjälper till med helt frivilligt ja men då får vi rätta oss efter det och inte lämna våra husdjur obevakade ute, eller så kan de villaägare som har möjlighet börja sätta upp staket och stängsel runt trädgårdarna också. Hur som helst så borde det inte vara så svårt att få till en samexistens, det funkar ju uppenbarligen bättre på andra håll i världen så varför inte också här, för som människa har man en skyldighet att lära sig fakta för att vi ska kunna få behålla livet i våra skogar. För paradoxalt nog klagas det varje vinter över hur stora betesskadorna på träden är, alltså kan det omöjligen åtminstone inom ett visst område vara så att det finns för lite älg kvar. Om det finns för svag stam har jag dessutom fått lära mig något viktigt från en klok älgfarmare i Västerbotten som sa att det är jägarna själva som rår för det då de skjuter bort tjurarna som ska gå till avel i sin jakt på troféer att hänga på väggen. Det där spillmaterialet brukar inte vara så bra att bygga vidare på. Sedan undrar jag hur regeringen tänker lösa frågan om en vandringskorridor för var längs ner efter den norrländska kusten ? Längs med kusten bor inte bara flest med människor utan vi tillhör också renbetesland, när ska man sluta ge renägarna rätten att bestämma över halva rikets yta ? De får väl anpassa sig och göra som andra och börja använda RAS och hägna in sina kritter om de nu är så rädda om dem men ibland undrar man ju då de till och med försökte skylla svältdöden på några oskyldiga fåglar. Klåpare som är ute på en lång cykeltur säger jag bara! Sedan finns det såklart även jägare som är vettiga och har en bra åsikt som det faktiskt går att prata med men de törs ju inte opponera sig då den lilla klicken inom förbundet kör med rena gangstermetoderna. Det konstaterade ju bland annat Leif GW Persson när han granskade just tjuvjakt i Veckans Brott och det var i mina ögon ett mycket skrämmande reportage om en väldigt kallsinnig värld som jag tror saknar motstycke. även Kalla Fakta gick in med dold kamera och gjorde ett bra repotage men det är faktiskt konstigt att det här ens händer då man verkar ha känt till det i flera år! Detsamma gäller ju även problemet med de så kallade äggsamlarna som härjat land och rike runt men nej föresten det är ju inte så konstigt att sådana här verksamheter kan gynnas. Vi har ju knappt några poliser kvar som vill verka här uppe sedan den där senaste omorganisationen genomfördes och nej vi får ju inte heller ha något tullverk som kan förhindra en del av den där illegala handeln vilket tyvärr nog har varit en bidragande faktor där de här oseriösa affärsmännen sett sin chans att idka en verksamhet. En kan väl dock inte göra något annat än att hoppas på att det ändå ska bli bättre nu när man väl har fått upp ögonen och sett att problemen faktiskt existerar, för annars tror jag att vi i framtiden inte kan vänta oss något annat än en tyst och död skog när vi går ut i naturen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0