Fundersam

Alltså ibland är det så att jag faktiskt blir väldigt fundersam i en del lägen. Som på sistone då ett par artiklar kommit upp till min kännedom genom att bli publicerade i den lokala tidningen. Båda två har varit vinklade på ett visst sätt nämligen att de är skrivna på det viset att de har en mycket negativ inställning till vargen. Det här tycker jag såklart inte om utan finner det faktiskt väldigt oroande då man blivit mer uppmärksam på fenomenet med fakenews.
Nu säger jag inte att så är fallet men man måste ju ändå få lov att undra då det finns så mycket bra fakta som motbevisar det som skrivs i dem. Då kanske tidningarna borde kolla upp sina källor lite mer innan man väljer att gå ut med en story med. Vi kan avhandla den senaste skrivelsen lite kort där en jakthund sägs ha blivit vargdödad i länet,Sannorlikheten för att det skulle kunna inträffar är mycket låg eftersom vi inte ens har ett fast vargrevir här på grund av renägarna.De få vargar som överlever det första gatloppet genom Ryssland och Finland brukar förr eller senare när de vandrar söderut och kommer hit råka ut för §28 eller så kanske de bara försvinner spårlöst istället. Vi alla vet ju vad som hände med både Bullmarksvargen utanför Solberg och den riksbekanta Sussi i Junsele som var världens modigaste lilla vargtik om ni frågar mig.. För att återgå till det aktuella fallet så blir trovärdigheten verkligen inte alls stor bland annat genom detta. Att inte bara en varg, utan två skulle ha kunnat vandrat förbi här och undgått radarn helt från både LST och Naturvårdsverket. Nej det verkar verkligen minst sagt lite för bra för att vara sant. I artikeln står det att några killar hittade den när de varit ute för att fiska. De såg ingenting på vägen dit, men då de var på väg hem så låg kadavret helt plötsligt där&de såg blodspåren Om attacken skedde då de var i närheten , borde de då inte ha hört någonting av den och kunnat gå dit för att försöka avstyra det hela om det nu bara var en varg som låg bakom det hela?
Sedan finner jag det också märkligt att det sägs i texten att han ska kolla med jaktlagen i området om någon av dem saknar en hund. För det som skedde ska eventuellt hänt i Lördags och då borde man ju kanske hunnit få in en efterlysning redan om man har sociala medier. Saknar man nu mot förmodan all form av modern teknik så kanske man åtminstone känner någon som har det och kan lägga in en sådan åt en där man tycker att det är relevant. Fast det har alltså ingen gjort. än så länge.Dessutom så brukar väl de flesta jakthundar som befinner sig skogen och driver vilt ha någon form av pejlingsutrustning på sig så att det ska vara enklare att spåra upp dem. Om pejlen tystnar så borde ju ägaren bli orolig och ge sig ut för att leta. Någonstans läste jag att man kanske väntar ett par dagar med att söka om det är en jakthund som har kommit bort men för mig är den tanken svår att förstå. Både med omtanke om hunden men också för allt vilt den kan stressa upp i onödan under den tid som den eventuellt är borta. Nej att vänta ett par dagar innan man börjar oroa sig på allvar, det tycker jag inte är någonting som man bör göra. Vidare så har jag fått höra från den ndra sidan att jag är en skogstomte men hellre att jag är det än att tro på någon gammal tysk myt som endast är till för att sprida okunskap och skrämma upp folk.
Då föredrar jag att lära ut vet och etikett i naturen istället eller så kan man även kalla det för sunt bondförnuft, det gör man vilket av dem som känns mest rätt att säga helt enkelt.
(Hunden på bilden har inget med den påstådda artikeln att göra men det är en annan jakthund, en västsibirsik lajka)
Framför allt var det mycket märkligt att de inte sett något då de gick dit. Av de få bilder som jag sett från den påstådda platsen är det väl ingen som heller sticker ut , utan de känns faktiskt tvärtom lite för välbekanta i sammanhanget. Det känns nästan som jag sett dem förut i liknande artiklar och det vore ju synnerligen illa om så är fallet. Det vore ett bevis för mig som alltid har värnat om vargen, ja ända sedan jag forskade om dem i skolan att rovdjurshatet fått breda ut sig för mycket i vårat avlånga land, ändå har jag hört från pålitliga källor att det bara är en liten klick det ska röra sig om. Fast man blir ju funderam när flera sådana artiklar börjar dyka upp på kort tid och det faktumetatt tjuvjakten är mer utbredd till och med i våra nationalparker är ju inget nytt heller. Åtmnistone inte om man har följt ämnet under ett tag. Då blir den dystra bilden allt mer klar, men vi måste ju kunna samsas med naturen och djuren i kring oss för alla har de en så viktig roll att fylla i kretsloppet från minsta bi till den stora björnen. Alla har de sin funktion att fylla och är så viktiga för den biologiska mångfalden.Det är ett måste att vi lär oss förstå det sammanhanget och plockar upp vårat skräp men framför allt också att vi börjar värna om våra egna stora rovdjur innan det är för sent. För tänk så hemskt om skogen tystnade runt oss och alla duren i den försvann, men det är så det kan bli om vi inte stannar upp och lär oss att lyssna efter på naturens egna livsmelodi.För det är trots allt vi som är utsedda till dess förvaltare för vår förmåga att kunn tänka men ibland känns det som om vissa djur faktiskt är mer intilligenta än somliga av oss. Visst går de till stor del efter sina instinkter men samtidigt tror jag att de också kan tänka, kanske inte på det sätt vi tänker oss men på sitt eget vis så gör de ju ändå det. Det första som bevisade det för mig var då jag såg den utomordentliga serien om Echo, elefanten på Animal Planet. Har ni inte sett den så leta upp den på nätet, ni får garnterat en ny synvinkel på världen av det!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0