Duvslaget!

 Den lilla klick av som känner mig lite mer privat och har kontakt med mig på facebook vet ju redan om det. Fast ni som bara läser min blogg kanske inte har lika stor koll på att jag har intresserat mig lite mer för en viss art av fåglar under hösten. Eller ja egentligen började det långt tidigare för det är lite svårt att missa dem då de ibland kan komma hoppandes rakt framför fötterna då man går ner på stan. Några av er kanske kan gissa sig fram till att det handlar om stadsduvor. Här i huset så hänger vi ju bara ut talgbollar och jordnötter så de brukar inte komma hit även om vi har ett fågelbord på innergården men i vintras var det ju ändå allt för mycket snö för att mata. Längre upp på vägen mot kiosken dit jag brukar gå och handla finns dock ett ställe där en flock på sju-åtta individer brukar hålla till och jag tycker att det är intressant att stå där och försöka lära mig deras vanor. Vanligtvis så skulle jag kanske inte bry mig så här mycket om dem heller om det inte vore för att det finns en av dem som är väldigt speciellt tecknad. Den sticker verkligen ut från mängden då den är spräcklig i fjäderdräkten och bitvis alltså saknar pigment men den är  på samma gång så otroligt fin. Fast de smarta fåglarna har hitills dragit mig vid näsan då jag kommit dit med kameran, tills idag när jag såg att de var nere allihopa. Såklart hade jag inte med mig kameran nu heller men jag gick hem med det jag hade handlat också gick jag tillbaka och tänkte skam den som ger sig men de var änå motvilliga till att komma ner så jag vet inte om de bara uppträder så här på hösten eller om någon annan faktiskt varit där och skrämt dem på något vis. Hur som helst hade jag inga planer att ge upp utan jag väntade enträget och blev till sist belönad men det började ju som vanligt när jag går dit illa om man nu får lov att säga det sedan de andra duvorna faktiskt också visade sig från sin bästa sida till sist.
 
 
 
Den är verkligen så fin med sin spräckliga fjäderdräkt. Tyvärr blir de väl även ett lättare byte för rovfåglarna då de sticker ut men jag håller tummarna för att just den här duvan får klara sig ett tag.
 
Det fanns inte bara duvor i närheten. Gråsparvarna var också på plats och de är ju inte direkt kända för att vara buskablyga av sig.Utan de kommer gärna och sätter sig i närheten av där man står för att kolla om man inte kan tänkas bjuda på något gott.
Sedan fick jag syn på den igen där den satt med sin partner ovanpå taket som gränsar  till den gamla brandstationen och försökte hålla värmen uppe..
Så här fina var de alltså mot varandra.
Då jag försökte hitta en bättre vinkel så kan man nog säga att jag blev ut-tittad av dem men de satt faktiskt kvar.Däremot så tyckte de helt klart  inte om de andra fotgängarna , eller kråkorna&skatan som kom flygandes emellanåt men de stannade ändå kvar så jag hann med att fota dem.
Typiskt just kråfåglar att sätta sig högst upp , på de allra smalaste grenarma men vad gör man inte för att få sig en bra utsikt
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0