Hallojsan!

Hejsan svejsan på er alla ni läsare som klickat er in just hit på min lilla blogg för att se efter om jag har skrivit något nytt inlägg. Idag så har morgonen börjat med typiskt höstväder ute, det både regnar och blåser så det blir nog att hålla sig inomhus och försöka göra bort en del sådana där saker som man måste. Eller ja skriva och spela Sims kanske inte räknas som måsten men ändå är det projekt som jag håller igång Till och med Theodor verkar dock känna av lågtrycket och har tagit sig sovmorgon men han snaskade gott på den laktosfria glassen som matte bjöd på!
Fast jag är glad att ovädret väntade en dag innan det kom hit. Visserligen var jag inte på plats i år som jag brukar då travet kör V75 men jag satt i alla fall klistrad framför TV och följde det med lika stor spänning och vilka fina hästar det var :).. Snickade dessutom ihop ett litet system som mamma fick för sig att lämna in, men hons sa inget utan jag fick veta det först efteråt och jag fick fyra femmor vilket kändes otroligt för att vara första gången! Fast det kanske handlade om nybörjartur men jag vill ju tro att jag börjar lära mig något, man kanske ska spela efter hjärnan ändå och inte gå efter den snyggaste hästen alltid. Dock så var både It's Showtime Zaz och Närby Panik helläckra , vilket klipp Zaz hade i steget alltså. Tur att de visar även värmningar i TVn! Då hinner man ju bilda sig en liten uppfattning men jag kollade alltså nästan inget på infon från början uan jag gick faktiskt efter rankingen i programmet och försökte ta en favorit , plus en lite mer outsider....man får ju inte stirra sig för blind på vare sig kusk eller härstammning heller.
Det verkade ha funkat fint, åtminstone den här gången så nu ska jag få göra ett system även nästa helg :) så får vi se om det funkar lika bra då men det kan ju ha varit en engångsföretelse med för förhållandena igår var väl liknande dem på bilden.
Följde alltså sändningen i TV och blev tvungen att skratta då programvärden sa attt det rådde norrländsk sommarvärme på banan! Han försökte sig på att skämta, men det är så synd att de inte kan lägga omgångarna här uppe mer på sommaren för då kommer det ju mer folk också. Igår såg det ut att ha varit glest men de flesta stod väl och tryckte inomhus men så blir det ju om V75 ska köras i smårusk, det spelar ingen roll var man försöker göra det och när det väl regnar när ska man egentligen av säkerhetskäl ställa in en tävling, det tycker jag man kan fråga sig efter att ha sett bilderna från klostubben i Paris där det ens var ett undwe att hästarna tog sig i mål men flera hade ju problem, däribland svenska Spitcam Jubb som kämpade på med aktionen.
Sedan vill jag också skriva av mig om en sak i lokaltidningen som de borde skämmas över att ha tagit in. De tycler nämligen att banan är landet sämsta på att locka publik ändå vet jag hur mycket de frivilliga går in och verkligen försöker satsa , det känns därför så fel och tråkigt att få se journalister skriva sådant. Vad förväntar sig folk iegentligen nuförtiden, om man går på trav så är man väl ändå där i första hand för att man gillar sporten och hästarna ? Det går liksom inte att begära lika mycket av en liten landsortsbana som numera bara kör sommartrav som av maskineriet som finns kring de större . Åtminstone inte med vetskapen att de flesta banor slits med en taskig ekonomi och att ATG är ytterst ansvariga för den centralisering som skett de senaste åren. Då är det klart att folk till sist tappar tålamodet och fler och fler amatörer väljer att kliva av karusellen. Själv så är jag oerhört glad och stolt att min lilla stad fortfarande får ja sin travbana kvar och hatten av för våra duktiga tränare  som sliter på i ur och skur för att vi ska få se dessa fina djur som inte tycker att det finns något roligare än att springa.Och en hästsko i baken vill jag ge åt DR igen, visst finns det rötäggg inom alla branscher så också inom hästnäringen men man vinner absolut inget på att dra alla över en kam. De allra flesta tävlingshästar har det faktiskt väldigt bra och det finns ett fast tävlingreglemente som man går efter, jag lovar att det är ett ordentligt litet häfte som man kanske borde läsa igenom innan man börjar klaga. Sedan sker det tyvärr dödsfall men under en längre period som man studerat detta har faktiskt talen visat sig vara så låga som 0,05%  per lopp som körs , alla orsker bakom dessa går kanske inte heller alltid att räkna ut eller förebygga utan det är alltid risker att jobba med djur & ser man till procentantalet så är det verkligen lågt i förhållande till hur många lopp som körs. Det dör alltså betydligt fler hästar i träning eller i hagen men det skrivs det ingenting om i media och gör att debatten blir lite bväl ensidig. Dessutom kan det se våldsamt ut med piskorna som flyger men för det mesta slår man på skacklarna  och även om det ser brutalt ut så skadas ju inte hästen av det, en häst som har tappat tilliten till människor brukar i regel INTE prestera bra utan de blir mer av nervvrak i sådana fall. Så sluta upp att smutskasta travsporten.Sedan undrar jag om det inte är så att hästar faktiskt varit i vår närhet väldigt länge och varit en lojal&trogen kompis i så väl jordbruk som skgosbruket men att man verkar ha glömt bort detta faktum helt och hållet då man skriker på alla de som håller sig med dagens hobbyhästar. Hästar är djur som i regel vill arbeta och de flesta av dem skulle inte må bra av att endast gå och skrota i en hage heller, så då är det väl bra om det funkar att skola om dem efter avslutad karriär men har man en enmanshäst som endera har lynnesfeö eller helt enkelt har en häst som haft problem med återkommande skador är det kanske ändå bättre att skicka hästen till slakt än att den blir en södnerstressad vandringspokal ? DKänner till ett fel inom ridhästvärlden där en individ bytte hem 12 gånger och hamnade hos 13 olika ägare som ingen förstod hästens problem & det var verkligen ingen munter historia men det visar ju hur det kan gå från toppstammad avelshingst till hästvärldens absoluta bakgård.  Vidare tycker jag också att det är oroande med alla dessa oftast unga tjejer som påstår sig *rädda* vanvårdade travare, oftast är de ju faktiskt inte det enligt det regelverk som finns och på alla år jag varit på trav och gått på stallbacken dessutom så kan jag bara minnas ett fall när jag ville gråta då jag såg en häst som verkligen såg ut att ha varit genom ett helvete. Så därför tror jag på att de flest ändå anstränger sig för att djuren ska ha det så bra som möjligt den tid man väl har dem och innan ni uttalar er, ni som påstår att trav är djurplågeri prova att besöka en travbana eller ännu hellre be att få hälsa på i ett amatörstall så kanske ni får se det ur en helt annan synvinkel!
 
En flygande Ninotschka över upploppet, en av mina absoluta favoritbilder som jag har fotat. Den sammanfattar travet med ett enkelt uttryck. och jag hör till skaran som inte tror det minsta på anklagelerna som rikades mot Åke, det gick ju inte att fastställa något. Visserligen hade han använt ström en gång i ungdomen men han sa ju att han aldrig mer villle uppleva det igen, så varför ska man fortsätta den tråkiga smutskastningen?
Beanie M.M satte faktiskt världsrekord här uppe en gång och jo vi var på plats.
Länge fick vi glädjas att ha Svergietvåan på kallblodsidan boendes på orten, fina Nordgubben som tyvärr blev för argsint efter avslutad tävlingskarriär men visst minns man änå honom.
Självaste kallblodskungen Järvsöfaks gästade oss också i samband med en ordnad Häsrival som skulle bli ett återkommande evenemang, det kanske höll i två-tre år innan samarbetet mellan travet och ridskolan sprack.
Provat på att sitta bakom ett russ också :), så kul det var och jag kan verkligen förstå de som väljer den här vägen. Kan nog faktiskt vara så ibland att man får mer kontakt med hästen från vagnen än om man sitter på ryggen.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0